I alle fall om vi skal tro Ingeborg Breines, som var en av de som var på konserten.

Hun syns det å sitt omtrent i totalt svarthet og høre på klassisk gitar og cello ikke på noe tidspunkt ble kjedelig.

- Når en sitter og lytter til slik musikk i en slik tank, så blir det meditativt. Da kan en lukke øynene og bare nyte, sier hun.

Et seks minutter utdrag fra konserten finner du i videovinduet på siden av teksten. Dette er tatt i stummende mørke, men gir et inntrykk av akustikken og stemningen under konserten.

Mørkt

Konserten «Arktiske samtaler» – basert på produksjonen «Endurómur – etterklang» var årets tankkonsert på Melbu.

Konserten ble på forhånd beskrevet som et «kunstnerisk sammenstøtmellom akustisk musikk, teknologi og visuell kunst».

De som var tilstede på konserten, omlag 60 i tallet, er nok i ettertid enig i nettopp det.

Å skjønne at disse er helt samspilte etter 12 år, er ikke vanskelig å høre. For i en sildoljetank, nesten blottet for lys, spilte de vakker, stemninsfull musikk i omlag en time. Det hele ble, som Breines sa nesten en meditativ seanse.

Det var velklingende og med slik musikk i en sildoljetank med den akustikken det gir, er rett og slett en helt unik konsertopplevelse du mest sannsynlig kun får akkurat på Melbu.

Spesiell scene

Scenen var også spesiell. Den visuelle rammen for konserten ble laget av det engelske kunstnerkollektivet ArtistDevelopers, som tidligere har vært på Melbu gjennom prosjektet Neptun Art Science Lab.

Medvirkende på konserten var Maja Bugge (cellist/komponist fra Vesterålen, bosatt i England) og Svanur Vilbergsson (gitarist fra Island) Dave Meckin (lydkunstner/komponist fra England) Joe Fairweather-Hole (visuell kunstner fra England) Keir Wiliams (visuell kunstner fra England)

Den samlede produksjonen er et resultat av et samarbeid mellom Nordland Akademi for Kunst og Vitenskap og Museum Nord, støttet av Norsk kulturråd, Nordland fylkeskommune, Fritt Ord, University of the West of England og Arts Council England