Det viser en analyse fra Statens vegvesen.

Hadselfjorden er fire kilometer bred på sitt smaleste, og har en dybde på 200 meter.

– Dette innebærer at en bru her må anses som et teknisk grensesprengende prosjekt. Statens vegvesen arbeider for tiden med analyser av tilsvarende krevende fjordkryssinger i forbindelse med utredningene av ny E39 på Vestlandet, og disse utredningene har overføringsverdi til Hadselfjorden, melder vegvesenet i en pressemelding.

Det vises til at Hardangerbrua – med sine 1310 meter – er Norges lengste. Håloglandsbrua blir 1.145 meter.

– Statens vegvesen vurderer det som teknisk mulig å bygge en hengebru i tre spenn med to tårn ute i fjorden, som kan forankres med betongunderstell, tilsvarende de som brukes på oljeplattformer. En slik bru antas å koste minst 15 milliarder kroner.

Det anses derimot som lite aktuelt med flytebru eller rørbru, på grunn av havdønninger, havbølger og sterk vind, heter det i meldingen.

Vegvesenet slår fast at det er mulig å bygge tunnel under Hadselfjorden.

Tunnel er mulig

–  Siden forrige utredning har det kommet strengere grenser for tillatt stigning i tunneler, og regelen nå er maksimalt fem prosent. Til sammenligning er stigningen i Sløverfjordtunnelen åtte prosent, sier Unni M. Gifstad i meldingen.

En undersjøisk tunnel med innslag vest for Sløverfjorden vil måtte ha en lengde på 13 til 15 kilometer. I tillegg kommer nye sikkerhetskrav som innebærer at tunneler over 10 kilometer må ha egen parallell rømningstunnel, noe som fører til økte kostnader.

Statens vegvesen er ikke ferdig med å vurdere de konkrete tunnelalternativene og kostnadene med disse.

– Det vi kan slå fast nå, er at det er teknisk mulig å krysse Hadselfjorden i tunnel, sier Unni M. Gifstad.

Statens vegvesen ser også på alternative ferjeforbindelser, som kan kutte reisetida mellom Lofoten og Vesterålen. Ved å flytte ferjeleiene til Vassvika og Ringen eller Holdøya lenger inn i Hadselfjorden kan overfarten reduseres fra dagens 25 minutter til om lag 15 minutter.