Mandag mistet to bilister førerkortet i en kontroll i Øksnes. Den ene, en mannlig sjåfør i 20-åra, miset lappen etter å ha holdt 115 kilometer i timen i ei 60-sone. Torsdag kveld mistet en sjåfør i 20-åra lappen etter å ha holdt 109 kilometer i timen i 60-sona like utenfor Melbu.

Politioverbetjent Geir Bendiksen i politiet i Vesterålen er sjokkert.

– Jeg blir forundret. Etter all den presseomtalen som har vært om råkjøringen, så likevel får vi tre nye beslag etter for høy fart denne uken. Jeg forstår det ikke.

Forrige uke var Bendiksen intervjuet på VOL. Han var da ikke nådig mot råkjørerne. Han er ikke blitt noe mildere etter de tre seneste beslaga.

– Dette er personer som vi ønsker å luke vekk fra veiene. Disse personene som kjører så fort som 115 kilometer i timen i ei 60-sone er ikke skikket til å være på veien. Det er derfor vi har slike kontroller, for å luke ut disse. Med slike personer så vil jeg påstå at de har lurt systemet. De har klart å lure kjørelærere og sensorer til å tro de er klare til å sette seg bak rattet og ta ansvar for egen kjøring. Disse personene er en fare for trafikkbildet og for andre.

Holdningsproblem

Bendiksen forteller at det ikke er snakk om kappkjøring i tilfellene hvor førerkorta har røket. Han ser på det mer som et holdningsproblem.

– De er ikke i ett spesielt miljø. Det er rett og slett unger gutter som kjører alt for fort. De tilfellene denne uka er også tilfeller hvor det har vært én eller flere passasjerer om bord. Da utsetter man ikke kun seg selv for fare, men også de i bilen i tillegg til andre på veien. Det er et stort problem, sier han og fortsetter;

– Det er her snakk om noen som mener det er tøft å kjøre for fort. Det er ikke tøft å miste førerkortet. Det er ikke tøft å måtte dra hjem å fortelle mamma, pappa, tante, onkel, bestemor eller vennene dine at du har kjørt 109 kilometer i timen i tettbebygd strøk i ei 60-sone og mistet førerkortet. Det er heller ikke tøft å ringe arbeidsgiver for å fortelle at du har mistet førerkortet. Særlig ikke når arbeidsgiver da sier at du har sparken siden du er avhengig av førerkortet for å gjøre jobben din.

– Må ta ansvar

Bendiksen er usikker når vi spør han hva som kan gjøres for å endre holdningene til unge sjåfører som kjører for fort.

– Jeg har ikke noe svar på det. Jeg vet ikke om trafikkopplæringa er god nok. Det jeg tror derimot er at det er ungdommene selv som må ta fokus. De må ta ansvar. Ansvar for egne handlinger. Det er for sent å ta det ansvaret når en har mistet førerkortet eller en har utsatt seg selv eller andre for en alvorlig ulykke som resultat av høy fart.

Ulykker med unge sjåfører er den ytterste konsekvens av høy fart. Bendiksen bedyrer at kontrollene er til for å hindre de i å inntreffe.

– Kontrollene skal forebygge og luke ut disse personene som er farlige i trafikkbildet. Kontrollene viser at det har vi klart. Alle kan kjøre for fort en gang i blant. Voksne folk kan i et uoppmerksomt øyeblikk bikke til 84 kilometer i timen i ei 80-sone. I disse tilfellene er det noe helt annet og det er det som bekymrer oss.

I forsvar

Sjåføren som mistet lappen torsdag kveld vil ifølge Bendiksen være uten førerkortet i en lang periode.

– Nå vil det bli en sak på dette og det er ikke jeg som setter straffen. Men i et slikt tilfelle blir det nok ikke mindre enn seks måneder. Og så må vedkommende ta førerprøven på nytt igjen, sier Bendiksen.

– I tilfellene fra denne uka. Hvordan var holdningene til sjåførene da de ble tatt?

– Nå vil jeg ikke gå spesifikt inn på hendelsene. Men det er dramatisk for disse unge guttene å bli stoppet og så innse at de mister førerkortet og bli konfrontert med at de har kjørt alt for fort. Forsvaret deres reiser seg med en gang. Unnskyldningene de kommer med har da en tendens til å bli usaklige og de kommer gjerne med noe som ikke henger på greip. De har rett og slett ikke kompetanse til å forsvare seg i en slik hendelse, sier Bendiksen og legger til;

– Det vi også har opplevd er at det er noe som våkner hos dem etter de blir stoppet. Om det er holdningene eller fokuset som blir endret vet jeg ikke, men forhåpentligvis fører dette til ei holdningsendring slik at de ikke opplever dette flere ganger. For vi må få slike holdninger vekk fra veiene. Om ikke er det kun et spørsmål om tid før det skjer ei alvorlig ulykke.