HVis du anmelder innbrudd eller tyveri fra bolig, bod, hytte eller bil og har postnummer 8450, må du møte hos politiet. Foto: Tone M. Sørensen

Knut Nyborg bor sentralt på Stokmarknes, og fikk seg en utrivelig overraskelse da han fredag morgen skulle ta ut bilen sin fra carporten i Richard Withs gate.

– Det er en takboks til bilen som jeg kun bruker om vinteren for å ha ski i. Om våren plukker jeg den av biltaket og reisen den opp langs veggen i carporten og binder den fast. Slik har den stått flere somre, uten at noe har skjedd, sier Nyborg.

– Kjører sakte og ser seg om

Han har registrert at det til tider er biler som kommer kjørende inn til området med leiligheter som ligger i Prix-bygget. Gata her er ei blindgate, som ender i en snuplass.

– Jeg registrerer at der jeg bor kommmer det til tider biler kjørende inn i området, de snur her og kjører tilbake mens de ser seg godt om, farta er lav. Man spekulerer jo på om der er noen som er ute og ser etter noe, sier Nyborg.

I løpet av sent torsdag kveld eller natt til fredag ble skiboksen stjålet.

– Skiboksen var på plass klokka kvart over 12 på kvelden, men fredags morgen da jeg skulle bruke bilen i halv ti-tida på morgenen, var den borte. Når tid i løpet av natta den ble tatt, vet ikke jeg, sier Nybord.

Han tilføyer at området er godt opplyst, der er utelys langs hele leilighetskomplekset i enden av Richard Withs gate.

– Jeg fant ut at dette tyveriet må jeg anmelde. Ikke for at jeg tror jeg kommer til å få skiboksen tilbake. Om jeg får noe igjen på forsikringa vet jeg ikke, men tyveri bør anmeldes, sier Nyborg, som gikk på internett for å levere anmeldelse.

– Alt gikk greit til jeg kom til det punktet der man skal opplyse om tyveri er skjedd fra innbo eller utendørsområde, og da jeg tastet inn postadressen kom det opp melding om at anmeldelsen måtte leveres personlig på Hadsel lensmannskontor, sier Nyborg.

Stengt fredag og mandag

Lensmannskontoret i Hadsel har åpent tirsdag, onsdag og torsdag, stengt fredag og mandag.

– Det vil si at i dette tilfellet går det i alle fall fire døgn før man får levert inn en anmeldelse. Det er frustrerende, sier Knut Nyborg.

Han retter kritikk mot at myndighetene ikke er å få tak i.

– Jeg synes det er synd at når man oppdager et tyveri, så skal det ikke være mulig å få levert en anmeldelse. Folk som har fått høre om dette, er rystet, sier Nyborg.

Han synes det er rart å tenke på at for ti og tyve år siden, hadde man råd til å ha politi til stede i alle kommuner, hele uka.

– Da var det åpent på lensmannskontorene i samtlige kommuner, alle dager i uka. I dag er vi ett av verdens rikeste land, at vi ikke skal ta oss råd til det, synes jeg er litt skremmende, sier Nyborg, som retter kritikk mot politireformen og sentraliseringen som ble gjort i det Midtre Hålogaland politidistrikt ble nedlagt og Vesterålen ble en del av Nordland politidistrikt.

– Når du kommer på lensmannskontoret på Stokmarknes, henger det en plakat der det står at det er åpent mandag til tordag, og dette er en plakat utstedt av Midtre Hålogaland politidistikt, altså noe som er foreldet. For på internett står det at kontoret er bemannet tirsdag til og med torsdag hver uke, sier han.

– At oppdateringa av informasjon er slett, er bare nok et bevis på at det er de sentrale strøk som prioriteres. Vi andre er det ikke så nøye med, dessverre. Man blir litt frustrert, sier Nyborg.

– Ser ut som bestillings-tyveri

Noe håp om å få skiboksen tilbake, har han ikke.

– Den kan være like borti gata, eller ute av landet for alt jeg vet. På meg virker dette som å ha vært et bestillingstyveri, for på samme plassen stod det en helt ny sykkel og hagemøbler, disse er ikke rørt. Jeg synes det er sterkt beklagelig at det skal være så vanskelig å få tak i politiet, sier Nyborg.

Han har sendt en epost til politiet i Nordland, der han sier klart i fra hva han synes om prioriteringen som gjøres av politiets ressurser i distriktet.

– Jeg har ikke med å få noe svar på henvendelsen til politiet, men det nytter ikke å bare sitte hjemme og sutre, man må varsku i fra, og det har jeg i alle fall gjort, sier han.

Nyborg stiller spørsmål ved hvordan det fungerer i andre kommuer, for eksempel Bø.

– Er det slik at de i Bø må reise fysisk til Sortland om de blir frastjålet noe på samme måte som meg? Jeg synes det er noe fundamentalt galt her. Og i dagens teknologiske samfunn, skulle man tro at det var mulig for politiet å komme med ei løsning på internett som gjør at anmeldelser kan sendes inn elektronisk, selv om kontoret er strengt, sier Nyborg.

Fire døgns forsprang

Nyborg er også bekymret for signaleffekten for de som stjeler, om det er slik at dette er virksomhet som kan pågå uten at det blir konsekvenser.

– Det er klart, det er fritt fram. Ihvertfall her i Hadsel fra fredag til tirsdags mårran. Og dette tror jeg de som bedriver i den bransjen er kjent med, sier Nyborg.

Han har aldri før opplevd å bli frastjålet noe, og vil vurderer overvåkningskamera.

– Det er et godt opplyst område her, men det nytter ikke for vi sover om natta. Jeg mener politiet bør revurdere den sentraliseringsprosessen som de har gjennomført. Eller i det minste la det være mulig å få levert en anmeldelse, selv om kontoret er stengt. Det er for galt å la tyvene få fire døgns forsprang, sier Nyborg.

– Det er synd det ikke skal være mulig å få levert anmeldelse, når man opplever tyveri, sier Nyborg, som er kritisk til politiets sentralisering av ressurser.

– Dette har med prioriteringer innad i politiet å gjøre. Dessverre er det blitt slik at vi tilhører politiet i Nordland. Jeg synes i grunn det er ganske hårreisende, at man opplever at vi har et politi som ikke er tilgjengelig, sier han.

– Kan ringe til politiet

Lensmann i Hadsel var ikke tilgjengelig for å kommentere saken lørdag.

Operasjonsleder hos politiet i Nordland, Thomas Bech kjenner ikke til tyverisaken.

– Er det riktig at han må vente helt til tirsdag før det kan leveres anmeldelse i saken?

– Der er folk på vakt i Vesterålen hele døgnet, sier Bech, som synes det høres rart ut at det ikke var mulig å levere anmeldelse på nett.

– Jeg kjenner ikke til at det må leveres på lensmannskontoret, sier han.

– Går det an å levere alle typer anmeldelser på nett?

– Det ligger ute på politiets hjemmeside hva som kan anmeldes på nett, og der ligger instruksjoner på hvordan man skal gå fram, sier Bech.

Operasjonslederen oppfordrer Nyborg til å ta kontakt med politiet.

– Kan dere ta i mot anmeldelser muntlig?

– Jeg oppfordrer han til å ringe politiet, vi kan ta ei vurdering ut i fra hva som er skjedd, operasjonssentralen gjør ikke det, men vi kan ta ei vurdering i forhold til om vi skal sende en patrulje dit, sier Bech.

Vesterålen Online testet ut politiets nettløsing for å levere inn anmeldelse, og meldingen som kom opp når du vil anmelde innbrudd eller tyveri fra bolig, bod, hytte eller bil, og har postnummer 8450 er:

« Du må møte hos politiet for å anmelde saken. Er du under 15 år, må du møte med en foresatt.»

– Det er synd det ikke skal være mulig å få levert anmeldelse, når man opplever tyveri, sier Nyborg, som er kritisk til politiets sentralisering av ressurser.