For øyeblikket jobber en gruppe med 10-15 personer i Statens vegvesen med konseptvalgutredning for fremtidig kryssing av Hadselfjorden. I tillegg er folk i fylkeskommunen tett på prosjektet, det er også representanter fra kommuner, Kystverket og Avinor.

Målet er å se på mulighetene for å knytte Lofoten og Vesterålen tettere sammen med en fastlandsforbindelse. Vegvesenet har fått i oppgave fra Samferdselsdepartementet å se på hele transportsystemet i de to regionene i sammenheng.

Utsettes til mars

Mandag meldte Statens vegvesen at deres konklusjon, som egentlig skulle komme innen utgangen av året, ikke vil legges frem før i mars neste år. Dette fordi de vil avvente væranalyser og svar på om det i det hele tatt lar seg gjøre å legge en ny flyplass for Lofoten og Vesterålen på Hadselsand på Austvågøya.

– Hvis det lar seg gjøre vil vi utrede veiløsning til en eventuell flyplass. Vi er bedt om å gi en samlet vurdering av transportsystemet i området, og en ny flyplass på Hadselsand vil ha konsekvenser for våre analyser av de ulike alternativene. Derfor vil vi vente med å gjøre ferdig utredningen og komme med våre anbefalinger til det er avklart om Hadselsand i det hele tatt er aktuell, sa prosjektleder Nils Petter Rusånes mandag.

Men allerede torsdag 7. desember vil vegvesenet legge frem deler av sine utredninger i et møte med næringsliv, organisasjoner og kommuneledelser på Stokmarknes.

– Vi vil legge frem konseptene med forslag til løsninger, kostnader og hva som ligger i potten til det som kan bli en anbefaling, sier Rusånes til VOL.

Virkninger

Det som kommer i mars vil bli langt mer omfattende.

– Vi skal synliggjøre virkningene, og det på felt som normalt sett har ligget utenfor en transportetat som vegvesenet. Hva vil en annen kryssing av fjorden bety for sykehusstruktur, utdanningsstruktur og luftfart? Vi går mye lenger i å se på virkninger for andre samfunnsfelt enn vi noen gang har gjort før. I tillegg ser vi på hva dette vil gjøre med pendling. Vil dette koble de to regionene tettere sammen? Hva betyr det for næringslivet? Og hva vil det gi av verdier tilbake til samfunnet? Disse tingene vil bli avgjørende for hva som skjer videre, og skal utredes nærmere frem mot mars, sier Rusånes.

Konsepter som det jobbes med er flytting av fergesambandet lenger inn i Hadselfjorden, noe som kan redusere reisetiden mellom Svolvær og Stokmarknes med 15 minutter. Det ses også på om utbedring av vei mellom Sortland og Melbu med sikte på å øke fartsgrensene. Ei bru har vegvesenet allerede varslet vil være et grensesprengende prosjekt til minimum 15 milliarder kroner. Flere ferger og hyppigere avganger vurderes også.

Det jobbes nå med å anslå kostnader for undersjøisk tunnel. Om disse blir godkjent av prosjektets styringsgruppe vil de bli lagt frem i møtet på Stokmarknes 7. desember.

Utfordrende fjell

Med innslag vest for Sløverfjorden vil en tunnel under fjorden måtte ha en lengde på mellom 13 og 15 kilometer.

– Hva er sjansene for at dere lander på en anbefaling av tunnel-alternativet?

– Hadde det vært urealistisk ville det ikke vært med i utredninga. Det er departementet som bestemmer hva som skal utredes, og bestillinga kommer fra dem. Variabelen som tradisjonelt teller mest i slike prosjekter er reisetid. Der innkorting er mulig, vil det være interessant å se på. I dag tar det 1,5 time å kjøre mellom Stokmarknes og Svolvær. Dette er mulig å få ned til 45 minutter, noe som er en betydelig reisetidsreduksjon. Så gjenstår det å se hva dette koster og hva virkningen av det kan bli. Det har jeg ikke svar på i dag, sier Rusånes.

Siden sist tunnel-diskusjonen var oppe, i forkant av trasévalget for Lofast, er det gjort nye geologiske undersøkelser.

– Fjellet i fjorden har flere såkalte forkastningssoner, som betyr at det er en del dårlig fjell. Det har vi vært klar over, men vi har fått en mye mer detaljert kartlegging av dette de senere årene, som har gitt oss et bedre bilde av hvordan fjellet er. Selv om fjellet er dårlig er det mulig å bygge tunnel med dagens teknologi, men det har noe å si for kostnader og kompleksitet, sier Rusånes.

Bekymringer for at en eventuell tunnel kunne bli utsatt for jordskjelv var også del av saken på 90-tallet. Til dette sier Rusånes følgende:

– Det er en del jordskjelvaktivitet, men ingenting som er til fare for en veitunnel.

I mars kommer altså vegvesenet med sin anbefaling av konsept. Deretter skal dette ut på høring, og det skal gjennomføres en ekstern kvalitetssikring av vegvesenets arbeid. Det er et omfattende arbeid som skal landes, og som vil koste millioner før det er ferdig utredet og kvalitetssikret.

– Det koster, men konsekvensene ved å investere feil i slike prosjekter er veldig lei. Vi visste at Lofast ville bli positivt for Lofotens næringsliv, men utover det kan man diskutere om den har hatt de store virkningene, sier Rusånes uten å ville gå nærmere inn på dette.