Johnsen er innom lokalene VOL og Vesteraalens Avis på Stokmarknes, og ber om oppmerksomhet rundt det han mener er flere uheldig forhold som bør rettes.

– Burde ikke vært 80-sone

– Krysset ved industrifeltet på Børøya er direkte farlig. Nordlaks, Skretting og flere andre bedrifter har mange ansatte som kjører inn og ut hver dag. I tillegg er antallet tunge kjøretøy som skal til og fra området langt høyere nå enn for bare få år siden, påpeker Johnsen.

Han synes det er underlig at det er 80 km/t fartsgrense forbi krysset, og mener Statens vegvesen bør se på saken.

Det har vært noen mindre kollisjoner og utforkjøringer i krysset. Johnsen mener Vegvesenet bør gjøre noe med dette krysset før det smeller for alvor.

– Underlig med stengt dør

Få hundre meter forbi krysset i retning Hadselbrua ligger det et lite servicebygg for veifarende. Det er stengt nå på vinteren. Underlig, synes Johnsen.

– Jeg har naust i området, og ser de store utenlandsregistrerte bilene stanse ved servicebygget. Sjåførene tar i den låste døra. Det er uheldig at Vegvesenet ikke sørger for denne tjenesten, sier Johnsen.

Han peker på at ikke bare er strømmen av tungtransport kraftig økt i området, men det er også mange flere vinterturister nå enn det har vært tidligere.

– Er det tilsvarende bygget i Sigerfjorden også stengt? undrer Johnsen.

Til slutt mener han det også er på høy tid å problematisere at det er mørkt på moloen og på Hadselbrua på kvelden.

– Ikke mange nok henvendelser

Magne Berg i Statens vegvesen sier til VOL at det er riktig at servicebygget ved brua er stengt, og at det først og fremst er et tilbud til turister sommertid.

– Det er et kostnadsspørsmål for oss, og vurderingen så langt er at behovet ikke er stort nok på denne tiden av året til å åpne det. Berg forklarer at det eneste tilsvarende åpne bygget i nærområdene ganske riktig er i Sigerfjorden. Når det gjelder fartsgrensa forbi industrifeltet på Børøya er vurderingene at det for gående og syklende er et trygt kryss, og at henvendelsene rundt krysset ennå ikke har vært mange nok til å utløse en ny vurdering av krysset. Lysene på brua oppgis å være kommunale.

Stengt: Hvorfor er dette servicebygget stengt? Og hvorfor er det ikke lys på Hadselbrua, spør Torbjørn Johnsen. Foto: Knut Ivar Aarstein