– Jeg registrerer prislappen og registrerer også at Statens Vegvesen fokuserer på at tunellen vil korte ned reisetiden mellom Stokmarknes og Svolvær. At de fokuserer på det, får stå for deres regning. For dette handler aller minst om det og om så mye annet, sier Freiberg og utdyper.

– Skal en bygge en tunell til seks milliarder for å korte ned reisetiden mellom Stokmarknes og Svolvær, sier saken seg selv at det ikke er verdt det. I denne diskusjonen er det viktig å ha med seg flyplassdiskusjonen også. Om vi legger sammen det som det koster staten gjennom Avinor å drifte flyplassene på Stokmarknes og i Svolvær sammen med fergen på Hadselfjorden, så blir med ett regnestykket mye bedre med en tunell. Om vi løser infrastrukturen med en felles flyplass for Lofoten og Vesterålen sammen med en tunell, har vi med ett et regnestykke som er langt mer interessant.

– Grunn til optimisme

Freiberg tror tunellutredning og flyplassutredning gir grunn til optimisme.

– Det ligger enorme utviklingsmuligheter gjennom en sammenknytning mellom Lofoten og Vesterålen og en felles flyplass. Jeg tror at de som nå har startet regulering av «Den blå diamant» på Sortland følger spent med på det som skjer. Dette må være en dag fylt med fremtidstro og optimisme. For skal vi satse på turisme og bygge infrastruktur som det nye hotellet på Sortland, må vi også legge til rette for de som komme hit til regionen.

Freiberg mener også at det at Evenes nå etter alle solemerker blir en flybase i tillegg til «vanlig» flyplass, tilsier at det er et behov for en større flyplass i LoVe.

– Det å få en direkteinngang inn i LoVe i form av fly blir avgjørende for utviklinga av turismen i fremtida.

– Staten betaler uansett

Siv Dagny Aasvik sa til VOL tidligere fredag at prislappen på tunellen tilsa at kostnaden må tas av staten.

– I dag er krysningen av Hadselfjorden et fylkesanliggende. Til syvende og sist kommer pengene fra staten. Så blir det opp til fylket å prioritere, sier Freiberg.