I april skal Statens vegvesen anbefale om det bør bygges tunnel under Hadselfjorden, og dagens ferjesamband skal opprettholdes, eller om det bør bygges nytt ferjesamband som korter tiden det tar å krysse fjorden.

Ifølge Statens vegvesen jobbes det når med fem ulike løsninger for framtidig kryssing av Hadselfjorden, enten via ferge eller via undersjøisk tunnel. Det er tidligere slått fast at bru ikke er aktuelt, på grunn av de høye kostnadene. Det er anslått at en slik kryssing ville kostet minst 15 milliarder kroner.

Ulike modeller

Statens vegvesen har to alternativer til undersjøisk tunnel, som begge er beregnet å koste om lag 6 milliarder. Det ene alternativet er en tunnel på 14-15 kilometer, fra Jenslibukta ved E10 sør for Fiskebøl til østsiden av Husbykollen, 5-6 kilometer øst for Melbu på Hadseløya. Det andre alternativet er en tunnel på 11-12 kilometer fra Hadselsanden på Austvågøya til like nord for Melbu. Begge tunnelalternativene innebærer at reisetida mellom Svolvær og Stokmarknes halveres, fra en og en halv time i dag til 45 minutter.

Et annet alternativ er å flytte ferjesambandet tre kilometer østover, til Vassvika på Hadseløya og Ringen. Sambandet blir dermed tre kilometer kortere, noe som fører til at reisetida mellom Svolvær og Stokmarknes reduseres med 15 minutter. Dette åpner også for avganger hver halvtime, dersom det settes inn to ferjer.

450 millioner kroner

Investeringskostnadene til to nye ferjeleier, tilførselsveger, molo og strømtilførsel er ifølge Statens vegvesen anslått til 450 millioner kroner. Statens vegvesen utreder også et alternativ der dagens ferjeleier opprettholdes, men der det settes inn to ferjer, slik at frekvensen kan forbedres til å bli ned mot en halvtime. I utredningen legges det til grunn at framtidige ferjer skal være basert på null- eller lavutslipp. Det må derfor gjøres noen investeringer i strømforsyningen på ferjeleiene.

Statens vegvesen presenterer de alternative konseptene på et møte med offentlige myndigheter og brukerinteresser på Stokmarknes i dag. Hensikten med møtet er å få tilbakemeldinger på hva ferjefri forbindelse eller raskere ferjekryssing kan få for utvikling av et felles bo- og arbeidsmarked, næringslivet og andre samfunnsområder.

Innspillsmøte

– Vi vil gjerne ha innspill fra andre som kan si noe om hva en ny form for fjordkryssing kan bety for utviklingen i området – ikke minst når det gjelder muligheter for ny næringsvirksomhet, sier prosjektleder Nils Petter Rusånes i Statens vegvesen.