Flere bilister har den siste uka kontaktet VOL med bekymring etter å ha kjørt over Hadselbrua. De har beskrevet brøytingen som mangelfull og forteller om sporete vei og flere nestenulykker. Spesielt har dette dreid seg om partiet av veien fra Circle K-stasjonen på Børøya og over moloen mot selve Hadselbrua.

Alf Brekken og Sønner AS er de som har i oppdrag fra Statens Vegvesen å brøyte veipartiet. De henviser VOL til Magne Berg, leder for veiseksjonen i Statens Vegvesen. Han bekrefter det bilistene har sagt.

– Det er nok helt korrekt. Det gjelder spesielt stykket fra Cirkle K til og over moloen til Hadselbrua. Der er det dype spor og det er vanskelig for Alf Brekken å få brøytet ordentlig. Når vi da får slikt vekslende vær som har vært den siste uka, blir forholdene vanskelige, sier han.

Statens Vegvesen har satt opp skilt som varsler om glatt og sporete veibane. Foto: Espen Mowinckel Pettersson

Varsler

Berg sier Vegvesenet har vurdert å sette ned fartsgrensen fra 80 til 60 kilometer i timen på strekningen, men foreløpig har de avstått fra dette.

– Vi vurderer det hele tiden, men så langt har vi ikke gjort det. Vi har imidlertid satt opp varselskilt med varsel om dype spor og glatt veibane for å gjøre bilistene oppmerksomme om forholdene.

– Kunne entreprenør Alf Brekken gjort noe mer for å gjøre forholdene bedre?

– Nei, de kan ikke gjøre stort når sporene i veibanen er så dype som her. De kan høvle så langt ned de klarer, men de har ikke sjans å komme nedi sporene og brøyte.

– Burde vært frest

– Hvorfor er ikke partiet da gjort noe med, for eksempel asfaltering eller fresing sist sommer?

– Det burde helt klart i verste fall vært frest sist sommer. Det er jeg enig i. Problemet er at det ikke var midler til det i sommer. Det burde egentlig blitt asfaltert der, men som sagt, midlene strekker ikke til.

– Ikke penger

– Mange bilister har spurt oss om det må en ulykke til før det skjer noe. Din kommentar til det?

– Vi har et stort etterslep på reasfaltering på veier og tiltak på asfaltdekke. Nylig utførte vi tiltak på strekninga Skagen-Sortland for eksempel. Det som er klart er at slike dype spor, sammen med snø og isdekke samt vekslende forhold som en har hatt den siste uka, fører til vanskelige kjøreforhold. Det som hadde vært en ønskesituasjon hadde vært at vi kunne gjøre noe med slike forhold fortløpende, men det er det ikke midler til per dags dato.

Og penger på kort eller lang sikt til utbedring tør han ikke love.

– Jeg har ikke oversikt over dette per nå. Jeg tør ikke love noe, men forutsetter at vi gjør noe med dette til sommeren.

– Ta det med ro

Inntil videre følger de nøye med og nedsettelse av fartsgrensen er en fortløpende mulighet.

– Vi må se hvordan det utvikler seg i tida som kommer. Vi prøver varselskilt først og ser om det bedrer seg. Om ikke må vi se på andre tiltak, som nedsettelse av fartsgrensen. Om vi setter ned fartsgrensen blir det fra Cirkle K til over Hadselbrua.

Imens kommer han med en klar oppfordring til bilistene:

– Ta det med ro når dere kjører på strekninga. Sett ned hastigheten og kjør etter forholdene.