Starten på 2017 ble en omdømmefiasko for Rema 1000-butikkene over det ganske land. Inntredenen av konseptet «Bestevenn» og «Æ» gjorde at det ble furore og salgstallene stupte. Mens mange butikker ellers i landet måtte si opp ansatte, slapp man dette i Vesterålen.

– Sett under ett er vi veldig godt fornøyd. Vi har hatt ei økning på 3,1 prosent i omsetning ved vår butikk. Det er vi tilfreds med når vi tenker på den uheldige starten vi fikk på året, sier Tommy Bergvik er kjøpmann ved Rema 1000 på Stokmarknes som hadde en omsetning på 85,6 millioner kroner i 2017.

Framgang for alle

Faktisk fikk så og si alle Rema 1000 butikkene fremgang i 2017. På Melbu gikk de også frem med 3,1 prosent, på Sortland 4,4 prosent og på Andenes endte man på en økning på 1,4 prosent og Myre gikk man også i pluss. Den eneste som opplevde nedgang var butikken ved Sortland senter som har vært i et senter i ombygging og som stengte mot slutten av året for ombygging.

Når det gjelder den dårlige starten, sier Bergvik:

– Vi fikk jo tyn for den bestevennsstrategien. Så ble den bundet sammen med lanseringen av Æ. Det ble feil og det er noe kjeden sentralt har beklaget i ettertid. Vi merket en nedgang i starten av året, men det gikk raskt opp igjen. Det at vi bor og jobber på forholdsvis små lokale plasser, tror jeg betyr at folk ser butikkene en annen måte enn i større byer. Folk er mer lojale kanskje, sier Bergvik.

Per Aage Klo ved Rema 1000 Selnes i Sortland er enig.

– Vi merket det litt på starten av året, men så gikk det seg til. Vi hadde hentet inn det tapte til påske og etter det har det gått opp og frem, sier Klo som endte på en økning på 4,4 prosent og en omsetning på 113 millioner kroner.

– Tøff start

Eirik Sørdahl ved Rema 1000 Myre sier at starten på 2017 var tøff for de også. De fikk en omsetning lik den året før.

– Vi fikk omsetning omtrent på samme nivå som året før. Helt konkret en nedgang på 0,4 prosent, sier Sørdahl som mener dette i liten grad hadde med Æ og bestevenn-strategien å gjøre.

– Det hadde nok mer med dårlig vær og at vi på grunn av dette hadde færre fremmedfiskere og industriarbeidere i første kvartal i fjor. Turbulensen i media tror jeg kundene våre lokalt så gjennom fingrene på. De er mer opptatt opplevelsen de har i butikken enn det som står i media.

Sørdahl sier videre at butikken etter første kvartal gikk godt, blant annet med en veldig god desember med økning på sju prosent fra året før.

Daniel Johansen ved Rema 1000 Sjøgata på Sortland opplevde stor nedgang i 2017.

– Vi har hatt en vanskelig situasjon med ombygging med stengte parkeringsplasser og det hele. Så det er forventet, sier han.

Butikken hans er nå stengt for ombygging og åpner igjen i mars i totalrenoverte lokaler.

Æ

Æ fikk mye pes i media. Etter en røff start gikk det imidlertid bedre mener kjøpmenna sjøl.

– Folk var skeptiske til å begynne med. De trodde det var noe lureri, og siden det kom i kjølvannet av bestevennstrategien hadde mange lenge et negativt syn på Æ. Etter hvert som tida har gått har dette modnet hos de aller fleste. Folk er interessert og spør mer.

Klo har samme opplevelse.

– Jeg er veldig fornøyd med Æ. Rema har manglet et fordelsprogram hvor kundene kan bestemme rabatten sin selv.

Og det har blitt gitt ut greit med rabatter fra butikkene. Aller mest ga Klo ved Rema Selnes i Sortland ut med rabatter på 1,35 millioner kroner med Stokmarknes hakk i hæl med 1,1 millioner kroner. I Vesterålen ga Æ rabatter på 5,5 millioner kroner over alle butikkene i 2017.

Tror på mer fremgang

Hva så med 2018?

– Jeg gleder meg til 2018. Her på Stokmarknes går vi inn i en spennende periode hvor vi får utvidet butikken og oppgradert den, mest sannsynlig i løpet av første halvår. Det er noe jeg, de ansatte og kundene våre gleder oss til, sier Bergvik som i disse dager går og venter på tidsramme og endelig grønt lys for ombyggingen. Mest sannsynlig vil butikken stå utvidet og i ny drakt i løpet av første halvår i år.

På Sortland er det ombygging av butikken på Sortland senter (Sjøgata). Den vil dermed være stengt de første 2,5 månedene av året.

– Det merker vi og det gir oss på nordsida en god start på året. Så får vi se når de åpner igjen, sier Klo.

– Dere fikk jo en ny konkurrent på dagligvaresida i Coop Extra i fjor. Hvordan møter dere den konkurransen?

– For meg er ikke de en konkurrent. Vi merker i alle fall ikke noe til de, sier Klo og forteller at beliggenheten nok er med på å gjøre det slik at deres kundebase ikke berøres i stor grad av den nye butikken på Strandskogjordet.