– Vi må stille oss spørsmålet: Hvorfor er denne historien relevant for mennesket og samfunnet i dag?

Dette stiller andre krav til formidlingen sa Johansen.

– Vi må levere ekte, interessante og spennende opplevelser, sa han og dro frem museet på Borg som et godt eksempel hvor man har dratt frem innlevelse og formidlingsevne i å fortelle historier.

– Vi skal dra den erfaringen fra Borg Vikingmuseum inn i dette museet her på Stokmarknes. Vi skal skape opplevelser og noe unikt.

Tre store motorer

Johansen gikk inn på at det med museet på Stokmarknes vill komme tre store motorer i regionen.

Lofotr Vikingmuseum, Hurtigrutemuseet og Skrei Lofotfisket temapark.

– Da får vi tre store motorer i regionen. At vi går inn og driver tre så store reiselivsattraksjoner vil ha mye å si for oss og for regionen, sa han.

Med tanke på innhold gikk Johansen også inn på masterplanen for museet.

Her skal man se på hva Hurtigruten har betydd for lokalsamfunnet samtidig som man skal kommunisere med flere målgrupper og nasjonaliteter.

– For en opplevelse vi skal skape. Gjennom det nye hurtigrutemuseet skal vi fortelle historien til kysten. Historien om hurtigruta er verd å fortelle, sa han.

– Vi er opptatt av å skape opplevelser og det nye hurtigrutemuseet er eventyrreisen som fortsetter her.