- Hadselfjordtunnelen åpner for så mange flere alternativer enn en sammenslåingsdebatt uten å ta med tunnelen, sier hadselordfører Kjell-Børge Freiberg.

Fremskrittspartiet i Hadsel hadde onsdag kveld åpent møte, med diskusjon rundt kommunestrukturer som tema. Nå var det ikke mange andre enn den innerste partikrets som fant tid til å møte opp for å ta del i debatten. Diskusjonen ble like fullt interessant.

Kjell-Børge Freiberg hadde klare tanker om hvorfor han er villig til å satse høyt på en tunnel under Hadselfjorden.

- Lofoten og Vesterålen hører sammen historisk. Vi har et næringsliv som utfyller hverandre. Staten bruker minst 100 millioner kroner årlig på å drive småflyplasser og fergesamband. Jeg mener storsamfunnet vil ha mye mer igjen for å bruke samferdselspenger på tunnel, og en større flyplass, sa Freiberg under møtet.

- La gå at mange ikke ønsker noen endringer i forhold til dagens situasjon. Men det er en farlig tanke å lene seg tilbake å håpe på at endringer ikke skjer. Vi må ikke overlate initiativet til endringsvillige kommuner. Vi risikerer at kommunegrensa til Hadsel dras midt i Hadselfjorden, og at miljøbasen - som vil komme i Fiskebølområdet - blir noe Hadsel ikke får være med på, advarte Freiberg.

- Vi gjorde et kommunestyrevedtak 19. september om å utrede Hadsel som kommune sammen med Vågan og Lødingen, med tunnelløsning. Vi har naturlig og viktig tilhørighet med Lofoten. For meg er Vågan en like nær og naturlig nabo som Sortland, sa Kjell-Børge Freiberg.