Jeg hadde kjøpt sykkelen for seks-sju år siden. Den hadde trillet utallige kilometer i oppoverbakker, nedoverbakker, på grus og asfalt. I terreng og til jobb. Nå begynte den å se sliten ut. Det fantes nyere sykler i husstanden, sykler som kanskje trengte nye seter, en ny bremsevaier eller annet som kunne plukkes av den gamle hjulhesten.

Mosjonskrav

Undertegnede har funnet ny interesse i å løpe på fjellet. En uventet belastningsskade, samt beskjed fra samvittigheten om å  kutte ut bilkjøring til en jobb fikk meg til å fatte godhet for terrengsykkelen igjen.

- Vi kan jo dra på turer sammen, både på fjell og til jobb, var tanken.

Mekanikerplaner

På sportsbutikken Corner på Stokmarknes stod Christian Øien Johannessen nærmest og klappet i hendene over sykkelen jeg hadde med. For en skrivende kontorist med for mange tomler var det betryggende å høre at ikke bare har Christian fem års erfaring i å jobbe på sportsbutikk. Han tar i tillegg utdanning som bilmekaniker. Han har med andre ord stålkontroll.

Solide deler

- Den sykkelen her er en kvalitetssykkel. Det vises på hvordan den fremstår. De aller fleste slitedelene er det lite å utsette på, og det som  må skiftes, det er det bare å bytte. Delene vi trenger til sykkelen din har vi her på huset. Det kan hende vi må bestille saker og ting, men altså ikke i dette tilfellet, forklarer sykkelreparatøren.

- Dette er ikke noe jeg kunne fått gjort via en nettbutikk?

- Nei, det hadde nok vært problematisk. Og heldigvis er det veldig mange som vet å benytte seg av sporstbutikken lokalt til å gjøre reparasjoner som dette. Jeg skrur sykler hele året, forklarer Christian.

Sykler hele året

Det tar noen ytterst få dager fra jeg har levert sykkelen, så ringer telefonen fra butikken. Det er min mann reparatøren som kan fortelle at han har regnet på deler og totalpris. Så får det bli opp til meg om jeg vil ha fremkomstmidlet fikset, eller om jeg vil vurdere å kjøpe en helt ny sykkel.

Reparere eller ny?

- Jeg er skeptisk til å hive noe som egentlig bør fungere greit til mitt bruk, særlig dersom du fortsatt mener at sykkelen er av god kvalitet. For det er vel en bra sykkel jeg har?

- Ja, bevares. Sykkelen er helt fin, den. Det er littegrann overflaterust på forgaffelen, men det har ingen praktisk betydning. Ellers tenker jeg å bytte jeg bremseklosser, vaiere, sette på en ny setepinne, sete samt det vi på sykkelspråket kaller for bosset. Den delen gjør at du kan ha pedalene i ro selv om navet roterer, forklarer Christian.

Godt sykkelhjerte

- Kranklageret og krankakslingen er det mange mener er sykkelens ”hjerte”. Det er der pedalarmene er festet til ramma på sykkelen, er den forenklede forklaringen til sykkelreparatøren.

- Hjulene var helt fine, og det samme var dekkene. Jeg tenker det kan være nødvendig å balansere bakhjulet noe. Kjedet er slitt, og det er nok nødvendig å bytte, men tannhjulene både foran og bak ser bra ut.

- Jeg kunne tenke meg å sykle på vinteren også nå. Det er ikke noe problem å sette vinterdekk på en sykkel?

- Nei, på ingen måte. Det har tatt helt av med piggdekk på syklene de siste årene, og kanskje spesielt de to siste årene har det vært mange spørsmål om dette, sier Christian.

Prisen...

Så er sykkelmannen kommet til det punktet hvor han er  nødt til å legge frem prisen på arbeidet han nå skal i gang med. Undertegnede har for ordens skyld gitt streng beskjed om dette er en helt vanlig kundehenvendelse , selv om det både tas bilder og intervjues underveis.

- Det begynner å nærme seg  tre tusen kroner for jobben, inkludert deler og arbeid, sier Christian, og høres nesten både skyldbetynget og lei seg ut.

Siden jeg har vært innom et bilverksted i løpet av det siste året vet jeg at det finnes dyrere regninger å få, så jeg beroliger reparatøren med å si at jeg skal leve helt fint med denne utgiften, så lenge sykkelen bare blir fin igjen. Dermed er sykkelmekaniker Øien Johannessen klar til innsats.