Så langt har det vært full drift i november, og Plassjefen håper på en fin driftsperiode frem mot jul.

- Vi hatt en god tilførsel av fersk torsk den siste tiden, men det er vanskelig å love noe, sier Rasmussen.

Han viser til at fiskeribransjen er en vanskelig næring å planlegge, og kan derfor ikke love noe angående den videre driften.

Skånet staten

Til tross for at det har vært rekordmange permisjonsdager i 2014, sier Rasmussen at tallet kunne vært verre.

- I mars startet vi opp levendelagring av torsk, og dette sparte oss for fem permisjonsdager.

Han gjør en rask beregning, og forklarer at de fem dagene tilsvarer 200.000 kroner i sparte utgifter for staten.

I vår hadde Norway Seafoods 150 tonn torsk gående i merd utenfor anlegget. Det er et samarbeidsprosjekt med Myre Havbruk, som har ansvar for røkting og vedlikehold av merdene.

- Planen er å få i gang et mer profesjonelt anlegg som kan gi oss en lønnsom drift. For at driften skal bli god må vi minst firedoble torskemengden vi har hatt i merd i år, forteller Rasmussen.

Utfordringer

Rasmussen forteller at det er utfordringene knyttet til levendelagring av torsk.

- Her i Lofoten og Vesterålen har vi torsken fra januar til mars. Vi kan lagre den en stund i merder, men om det blir for lang tid gyter den, og da blir den av dårligere kvalitet. Vi mister også mye vekt.

Han forteller videre at fra april-juni er det fisk langs finnmarkskysten, og da kan de få fisk derfra. Finnmarksfisken er ferdig gytt, og egner seg bedre til langtidslagring. Å hente fisk fra Barentshavet er også en mulighet.

- Vi ønsker å få i gang en god og lønnsom drift, der vi kan fylle på og hente ut torsk etter behov.

Uværsbuffer

At det er torskesesong er ikke ensbetydende med full drift på landanlegget.

- Vi har hatt permisjoner også i sesongen, forteller Rasmussen.

Han viser til at det er flere forhold som virker inn på fisket, og at dårlig vær er en av de.

- Vi håper levendelagringen kan fungere som en uværsbuffer på dårlige dager, sier han.

Lys fremtid

Rasmussen forteller at det er stort sett trålere som leverer fisk til landanleggene. Norway Seafoods tar i mot råvarer fra fiskebåter også, men det  skal litt til for å oppfylle kvantumet på 25 tonn torsk som landanlegget trenger daglig.

Hos Norway Seafoods utgjør torsk 95 prosent av produksjonen, men anlegget produserer også sei og hyse. Rasmussen ser ikke bort fra at de i fremtiden skal kunne handle med andre fiskesorter også.

Men nå som driften går for fulle seil, ser plassjefen lyst på fremtiden, og tror det blir bedre tider fra nå.