Denne uka la overleverte professor Ragnar Tveterås Sjømatindustriutvalgets innstilling til fiskeriminister Elisabeth Aspaker. I et lengre perspektiv vil behandlingen av denne innstillingen langt på vei avgjøre skjebnen til Norway Seafoods industribedrift på Melbu.

Det fremmes flere radikale forslag av Tveterås-utvalget. ”Fjerningen” av Fiskesalgslagsloven er utvilsomt det mest kontroversielle i utvalgets innstilling. Et flertall i utvalget foreslår at ”førstehåndsmarkedet for villfisk skal ha obligatorisk omsetning gjennom en nøytral markedsplass”. Mindretallet vil forsette med dagens fiskesalgslagslov.

I det lett kaotiske villniset som kalles norsk fiskeripolitikk, er fiskesalgslagsloven grunnsteinen. At fiskerne ikke lengre skal ha minst en hånd på rattet når fiskeprisene bestemmes, oppfattes dramatisk.  Får Tveterås det som han vil, skal fisken omsettes på markedet. Mer marked, mindre politisk styring, er den røde tråden i utvalgets innstilling. ”Nøytral markedsplass” er mindre dramatisk for trålereiere som Kjell Inge Røkke og eiere av ringnotbåter.

Norges Sildesalgslag omsetter nesten all fisk på auksjon. Norges Råfisklag omsetter svært mye av trålerfangstene på auksjon. Spørsmålet er: Vil auksjon fungere like godt for ”Magne-sjarkfisker” på Melbu som for trålreder Røkke? Vi tror svaret er nei, med mindre sjarkfiskerne er villige til å flytte seg dit hvor industrien betaler best. Sjarkene er mindre mobile enn trålerne. Derfor fungerer minstepriser best for dem.

Tveteråsutvalget foreslår også at alle kvotebegrensninger skal oppheves på fartøynivå. Fiskerne må selv bestemme hvilke redskap de skal fiske med og hvor mange kvoter de skal eie, foreslår utvalget. Samtidig vil de lukke allmenningen for utlendinger. Fiskekvotene skal være norske.

Videre foreslår utvalget at deltakerloven, som sikrer fiskernes enerett til å eie fiskekvoter, skal oppheves. Industrien skal også få lov til å eie fiskekvoter.   Det er i utgangspunktet godt nytt for industrien, men hva skal industrien eventuelt bruke sin frihet til? Skal de styrke norsk eller kinesisk fiskeindustri?

Industrieide trålere er de senere årene ombygd fra ferskfisk til fryst produksjon. Den fryste fisken selges gjerne til Kina, fremfor å bli levert til Melbu. Når Tveterås-utvalget foreslår å heve alle plikter, er det i realiteten bare en sluttføring av eksisterende fiskerpolitikk der ulike regjeringen stilletiende fjerner trålernes  plikter overfor lokalmiljø som Melbu.

Sånne forslag blir det fort bråk av i fiskeri-Norge.