Bernhard Bendiksen med buffer-forsyninger med kaviar, på lageret i Hurtigruteterminalen, klar til utsending om behovet skulle melde seg. Foto: Hanna Huglem Revheim (Arkivfoto)

Etter flere år med sterk valuta ble 2014 et år med lav kronekurs. Den lave kronekursen vi har nå betyr mye for norske bedrifter som eksporterer varer til utlandet. Vareeksporten frå fastlands-Norge går bedre i 2014, hovedsaklig på grunn av ei svakere krone. Kursfallet innebærer blant annet at norskproduserte varer blir billigere for utlendinger, og dermed kan vi selge mer til utlandet.

Ut av Norge

Blant annet kan dette bety at Melbukaviar sin satsing mot Europa, kan gå enda bedre enn de har håpet på. Nylig ble kaviaren lansert i Tyskland, og salgsfirmaet som står for distribusjon har også Benelux-landene, Østerrike og Sveits på sine distribusjonslister. Kristian Jensen, i Arctic Blue, som produserer Melbukaviar, tror kronekursen vil gjøre det lettere å være konkurransedyktig.

- Dette kan nok hjelpe oss å nå flere markeder, sier han.

Kaviaren har så langt blitt godt mottatt i Tyskland, og i til de nevnte landene, ser Jansen nå også på Finland som mulig importør av Melbukaviar. Der har produktet vært inne til prøvesmaking ei stund.

- Men i Europa er det snakk om et smalt marked, så det vil ta tid å bygge seg opp. Norge er uansett vårt fokusmarked, sier han.

I Tyskland er de likevel nå i dialog med de større kjedene nå, og Jensen ser ikke bort i fra at kronekursen kan være til god hjelp i den forbindelse.

- Vi forhandlet med den gamle kursen, så dersom det er pris det står på, vil nok dette hjelpe ja, sier han.

Før de lanserte den utenfor landets grenser ble de nødt til å gjøre noen tilpasninger. Tuben fikk ny design, som var beregnet på det europeiske markedet. De har også lansert en ny mildere kaviartype der smaken er tonet ned.

-Det er vanskelig å gjøre alle til lags, derfor har vi laget en mildere type, som også er lansert i Europa, forteller han.

Best i test

- Jeg vokste opp med Melbukaviar, og den var nummer en på frokostbordet, forteller kaviarentusiast Jensen.

- Mange folk i regionen fortalte meg at de savnet det populære pålegget og lurte på hvor den var blitt av.

For drøyt tre år siden gikk han sammen med lokale sjømataktører i Vesterålen for å få kaviaren tilbake til Melbu. Og rundt årsskiftet 2011-12 kjøpte bedriften Arctic Blue AS, der Jensen er daglig leder, både rettighetene til kaviaroppskriften og det tekniske anlegget, og startet umiddelbart opp produksjonen for å få kaviaren tilbake i butikkhyllene.

- Det ble noen hektiske måneder for å få kjøpt dette tilbake og få startet opp produksjonen, men et halvt år senere ble den relansert i en rekke butikker og kjeder, forteller han. Under ett år etter relanseringen vokste kaviaren til å bli nummer en blant kaviarkjennere over hele landet. Den ble sågar kåret til markedets beste på smak og kvalitet av magasinet Mat av Norge.

- Blant 19 kaviarvarianter ble Melbukaviaren den eneste som kom ut med terningkast seks hos testpanelet, noe som var svært hyggelig, sier Jensen.

Heldig og dyktig

-Vi har vært både heldige og dyktige med å få produktet til å fungere i dagens marked, sier han beskjedent og legger til:

-Etter relanseringen av kaviaren for to år siden har det gått slag i slag og med regelmessig omtale i media.

Jensen innrømmer at det har vært mye jobb for å få resultatene til å peke oppover, og ser mulighetene til at bedriften kan utvikle seg til å bli en sterkere aktør i butikkmarkedet. Det betyr blant annet en kraftig økning fra årets 100 000 tuber til om lag det tredobbelte. Det kreves at antall butikkdemonstrasjoner må økes for at folks handlemønster skal endres.

-De som tør å prøve vårt produkt endrer fort vaner, sier han. Selv er han ute i butikker for å møte nye og gamle kunder, og gjennomfører mellom 100 og 200 demoer i året.

Nærmere markedet

- Kaviaren produseres av rogn av beste kvalitet fra Andenes fiskemottak, og vi tar oss tid til å skape riktig smak og kvalitet. Selve modningsprosessen tar et sted mellom 10 og 12 måneder, og her legges mye av grunnlaget for den unike smaken til Melbukaviaren, kan han avsløre.

Modningsprosessen utføres på Vesteraalens AS sitt anlegg i Sigerfjord. Deretter skipes den modne rognen til Frederikshavn i Danmark der pakkingen foregår. Man skulle tro at ettersom den modne rognen pakkes utenfor regionen, vil dette være tidkrevende og ikke minst lite miljøvennlig.

-Vi havner både nærmere våre emballasjeprodusenter og vårt største marked som er på Østlandet. Dermed blir produksjon og frakt mer grønn og effektiv enn tidligere produksjonsmodeller, sier Jensen. Han ser ikke bort fra at de en gang i framtiden vil få hele produksjonen under ett tak i Vesterålen.

-Vi ønsker å bruke noen år i markedet for å bygge oss opp, men ønsker etter hvert å kunne etablere egen fabrikk i nærområdet.

Litt kaviarhistorie

Melbukaviaren dukket første gang opp på markedet i 1982. Den gang var det Egil Johansen fra Melbu som stod bak produksjonen av kaviaren. Etter mye eksperimentering kom han frem til selve Melbukaviaren. Johansen opplevde stor suksess med kaviaren utover på 80-tallet, og den ble ettertraktet over hele landet.

Han ønsket å utvide produksjo for å dekke en økende etterspørsel, og investerte stort i nytt utstyr. Men med jappetid og høye lånerenter måtte han legge inn årene etter bare fem års produksjon av kaviaren.