Nylig gikk Statens kartverk i sin oppdatering av «Etteretning for sjøfarende» ut med melding om at det var endret vertikal klarering under Hadselbrua. Endringen er tidfestet til 5. mars, og gikk konkret ut på at høyden var redusert fra 30 til 28 meter.

Endringen har utløst dialog mellom Statens kartverk, Kystverket og Statens vegvesen. Også Hadsel havnevesen har stått på kopilista hva gjelder deler av korrespondansen.

Det var en ivrig VA-leser som først gjorde avisen oppmerksom på det som ligner på dramatiske nyheter. For seilingshøyden på for eksempel hurtigruteskipet «Polarlys» er 29,6 meter.

Slutten for hurtigruteanløp?

- Betyr dette slutten for hurtigrutetrafikken til Stokmarknes?, undret leseren.

VOL har vært gjennom en lang «sjøreise» via Hadsel havnevesen, Kystverket, Statens Kartverk og Statens vegvesen før vi fikk en endelig oppklaring på hva det var som var historien bak usikkerheten. Kenneth Alsos i Bru- og ferjekaiseksjonen hos Statens vegvesen forklarer:

- Det må innrømmes at her har det skjedd en glipp. Vegvesenet fikk en henvendelse fra Statens kartverk, hvor det ble referert til at det i NAFs ruteplanlegger er oppgitt 33 meter som seilingshøyden under brua. På sjøkartene står det 30 meter. En ferdigbrutegning fra 1981 tydet på at seilingshøyden på høyeste astronomiske middelvannstand var noe mindre enn 30 meter, forklarer Alsos.

Feil på tegning

Kartverket mottok beskjeden, og sendte da ut melding om endret vertikal seilingshøyde. Kenneth Alsos oppdaget imidlertid en feil:

- De opprinnelige byggetegningene fra 1978 viser at seilingshøyden er 30 meter.

Kenneth Alsos opplyser at Vegvesenet har sendt ut oppdatert melding om seilingshøyden.

- Det er jo bare å beklage at feilen fikk konsekvenser for Hurtigruten, som kansellerte anløp på Stokmarknes. For at det overhodet ikke skal være noen tvil om høyden er vi bedt om å gjøre en fysisk kontrollmåling av brua. Vanligvis gjøres det under hovedinspeksjon av brua, og den er ikke planlagt før i 2019. Det kan imidlertid åpne seg muligheter før den tid.

Urolig los

Los Bjarne Hals på Stokmarknes klør seg i hodet over det han hører.

- Det er nesten skandaløst at denne diskusjonen i det hele tatt kommer opp. Jeg er ikke helt beroliget. Forøvrig er det et problem for hele Vesterålen at bruene her i det store og hele er 30 meter høye. Det skaper utfordringer for de største båtene. I mange tilfeller må vi finregne for å se om det er tilstrekkelig klaring. Cruisebåtene for eksempel, er i stor grad stengt ute av regionen på grunn av bruhøyden. Det er ikke bare Hurtigruten som sliter med lave bruer. Skretting og Nordlaks er svært viktig for regionen. Båtene som skal til og fra disse bedriftene er også i faresonen ved høyt tidevann, påpeker den lokalkjente losen.