- At tunellen er samfunnsøkonomisk riktig å bygge er jeg hundre prosent overbevist om. Gjennom en utredning av tunellen vet jeg at dette vil dokumenteres. Og får vi først utredning er jeg derfor like trygg på at tunellen blir bygget. Så arbeidet med å få tunellen utredet det fortsetter med stadige nye gode argument for å komme i gang. Jeg mener at det handler ikke om tunellen noen gang kommer, det handler om når han kommer, sier Freiberg til Vesterålen Online.

Bakgrunnen for Freibergs klokkertro er en uttalelse som kom under Høyres landsmøte i helgen. Der offentliggjorde kommunal- og moderniseringsminister, Jan Tore Sanner, at regjeringen går inn for en ny ordning for fergeavløsningsmidler for fylkesveier. Løsningen går ut på å heller bygge bro eller undersjøisk tunnel for pengene som ellers ville gått til fergedrift. Denne vil bli presentert som en del av kommuneproposisjonen, som er ventet i mai.

Dermed vil ordningen kunne gjelde allerede fra 2016. Dette gleder Freiberg.

- Jeg var forberedt på at ordningen med fergeavlsøningsmidler ville komme og når revidert blir fremlagt 12. mai vil dette selvfølgelig kunne ha stor betydning for Hadselfjordtunellen. Det offentlige bruker betydelig med midler i drift av fergen i dag og i tillegg kommer det vi blister betaler i fergebillett, sier Freiberg.

- Samfunnsøkonomisk riktig

Freiberg har i en årrekke jobbet for at tunellen under Hadselfjorden skal bli en realitet. Først da Hadsel kjempet for at en slik tunell skulle bli fastlandsforbindelsen med Lofoten, så i en ny runde i fjor høst i forbindelse med kommunesammenslåingsdebatten med Vågan kommune.

Freiberg mener det ikke fins noen gode grunner til å ikke bygge tunellen.

- Tar en disse pengene, og andre synergier som vil kunne komme med å erstatte ferge med tunell, bruker en de pengene en bruker i dag på å betale tunellen. På et gitt tidspunkt vil tunellen være betalt og da kan de pengene vi bruker blant annet til ferge i dag brukes til andre ting. Rett og slett fordi det er et samfunnsnyttig fornuftig prosjekt, sier Freiberg.