Et soleklart tema for hadselordfører Kjell-Børge Freibergs møte med samferdselsministeren, var Hadselfjordtunnel.

Under Høyres landsmøte i helgen offentliggjorde kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner at regjeringen går inn for en ny ordning for fergeavløsningsmidler for fylkesveier.

Bro eller tunnel før ferge

Løsningen går ut på å heller bygge bro, eller undersjøisk tunnel for pengene som ellers ville gått til fergedrift. Denne vil bli presentert som en del av kommuneproposisjonen, som er ventet i mai, og ordningen vil kunne gjelde allerede fra 2016.

- Dette er en ordning som har vært en stund, men jeg synes dette signaliserer at regjeringen i større grad vil legge penger i denne potten, sa ordfører Freiberg før møtet.

Vil ikke gi urealistiske forventininger

Samferdselsministeren ville ikke gi noen forhåpninger i sine uttalelser angående tunnelsen.

- Vi har ikke tatt noen avgjørelse, men dette er noe vi ser på og vurderer. Vi vil ikke sette i gang noe som gir urealistiske forventninger. Dersom man ser på Ringeriksbanen, så har den ligget i planene i 20 år nå, men er fremdeles ikke realisert. Det vil vi unngå. Men det er et stort potensiale, og vi har mottatt signaler om at det er ønskelig for både Lofoten og Vesterålen at regionene skal kobles sammen, sa ministeren.

Lover rask avgjørelse

- Samtidig har vi møtt mange mennesker på vår vei gjennom Lofoten, og ikke alle er enige i at det bør prioriteres tunnel. Det er verdifullt å snakke med folk på denne måten, og det er grunnen til at vi velger å «flytte kontoret ut» slik vi gjør nå. Men det finnes mange gode argumenter for å bygge tunnel. Blant annet kan vi viser til flere tilfeller der man har økt trafikken betraktelig gjennom å sørge for en fleksibel forbindelse. Det genererer større muligheter, og gjør regionene mer attraktive for både folk og næringsliv, uttalte ministeren.

Solvik-Olsen lover at en avgjørelse om Hadselfjordtunnelen skal utredes - kommer innen kort tid.

- Det vil si noen få måneder, presiserte han.