Onsdag ettermiddag la statens flyplasselskap - Avinor - fram et høringsutkast om flyplasstrukturen i Norge. Av de få linjene som skrives om Skagen, antydes det langt på vei at rullebaneutvidelsen til 1.200 meter glipper. I alle fall på kort sikt.

Utvidelsen fra 800 til 1.200 meter ble vedtatt i 2013 i Nasjonal Transportplan. Egentlig skulle banen vært forlenget i fjor, men slik gikk det ikke.

* Tromsø Museum krever utgraving før rullebanen kan forlenges. Dette blir kostbart.

* Det har vært fremmet flere innsigelser. En av disse ble behandlet så sent som i torsdagens forsmannskapsmøte.

Glipper?

Avinor - som i fjor gikk med milliardoverskudd og betalte 500 millioner kroner i utbytte til staten - må tjene enda mer penger. Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen krever enda mer effektivitet.

I en fersk rapport, forteller Avinor hvordan dette skal skje. Flyplassdriften, særlig på mindre og inneffektive flyplasser, skal effektiviseres ved hjelp av mer automatisering. Alt fra flytårntjenester og sikkerhetskontroll skal bli mer effektivt. Staten bruker nå nær 130 millioner kroner på sikkerhetstjenester ved norske flyplasser. Totalt koster regionalnettet 730 millioner kroner i fjor. For ni år siden var kostnaden 330 millioner kroner.

Ikke nedlegging

Avinor foreslår i denne omgangen ikke å legge ned noen flyplasser, men det kommer altså klare signaler om at rullebaneutvidelsen på Skagen kan ryke.

– Avinor har vurdert en mulig forlengelse av rullebanen i Stokmarknes. Dagens banesystem fungerer imidlertid godt, og en ny vurdering vil gjennomføres etter 2018, skriver Avinor  i rapporten.

I mellomtiden arbeides det med å bygge en bedre vei mellom Vesterålen og Evenes- og Narvik-området. Også denne kan bidra til at rullebanen på Skagen ikke forlenges.

– Det er allerede i dag stor lekkasje fra Vesterålen og Lofoten til Evenes. Med de foreslåtte vegforbedringene på E10 vil kjøretiden reduseres med minimum 30 minutter. Kjøretiden fra Sortland til Evenes vil da bli ca. 1:15 og det vil forsterke lekkasjen fra Stokmarknes lufthavn, skriver Avinor i rapporten, som skal sendes ut på høring.

Lofoten

Avinor varsler for øvrig at de fortsetter arbeidet med å lage en storflyplass i Lofoten. Den skal etter planen ligge på Gimsøya mellom Leknes og Svolvær, som begge foreslås nedlagt.

– Gimsøy ligger mellom dagens lufthavner i Svolvær og Leknes som begge er foreslått lagt ned dersom en finner grunnlag for å etablere en ny lufthavn. Det pågår værmålinger for å avklare om de operative forholdene på Gimsøy er gode nok. Målingene blir avsluttet sommeren 2015. Dersom målingene gir grunnlag for å bygge en lufthavn vil det bli igangsatt en prosess i forhold til det eksisterende vernevedtaket for området der lufthavnen er tenkt bygget. Det er usikkert hvor lang tid dette eventuelt vil ta, skriver Avinor.

Reagerer

Ordfører Kjell-Børge Freiberg sier til VA at han er optimistisk med hensyn til  den planlagte forlengelsen på Skagen.

– Det har ikke skjedd noe nytt siden NTP ble vedtatt i 2013. Planene om en forbedret vei mellom Vesterålen og Evenes var kjent også for to år siden da Skagen ble vedtatt forlenge. Freiberg sier at utfordringen er rutetilbudet og passasjerveksten. Han peker på en uheldig kombinasjon.

- Skagen er ikke en del av de statssubsidierte rutene (FOT). Det gjør at det er billigere å fly fra Oslo til New York enn det er med fullpris fra Skagen til Bodø, påpeker Freiberg. Han peker på at naboflyplassen Helle (Svolvær) har - på grunn av at denne er med i FOT-nettet - langt billigere billetter. Dermed får Skagen en veldig stor lekkasje til andre flyplasser. Dette kan bli utfordrende fram mot 2018, påpeker Freiberg

Lofoten

Den siste uken er blitt kjent at Vestvågøy er lunkne til flyplassen på Gimsøya. Lokalpolitikerne vil beholde flyplassen de har.

Vindmålingene fra Gimsøya kommer til høsten. Dersom disse er dårlige, kan det åpne opp en ny storflyplassdebatt i Lofoten og Vesterålen. Fra før er det kjent at det er miljøutfordringer på Gimsøya. Kan Hadselsand-alternativet komme på banen igjen?

– Dersom det viser seg at det ikke lar seg gjøre å bygge en flyplass på Gimsøya, vil det være naturlig å utrede en fluplass på Hadselsand, sier ordfører Eivind Holst i Vågan.

Han minner om at Vestvågøy også i 2013 arbeidet for flyplass på Leknes.

Ordfører Kjell-Børge Freiberg understreker overfor VA at han arbeider for at rullebanen på Skagen skal forlenges uansett hvilke debatter som føres i Lofoten. Han signaliserer imidlertid interesse for å debattere flyplasstilbudet gitt at det blir tunnel under Hadselfjorden. Samtidig presiserer han at Skagen skal utvides til 1.200 meter.

- Og det arbeider jeg for hver eneste dag, sier Freiberg.