– Vi har sammenstilt alle testene fra 2005 til i år og kåret det man kan kalle sammenlagtvinner, sier fagdirektør Anne Kristin Vie i Forbrukerrådet til VOL.

– Vi har testet forskjellige ting i nesten alle sektorer, så testen gir et godt bilde på servicekvaliteten på kommunene, mener han.

Service, ikke kvalitet

Resultatene baserer seg altså på et vektet snitt av Forbrukerrådets tester i perioden 2005–2016.

Forbrukerrådet presiserer at kommunene har blitt målt på informasjon og service, og ikke kvalitet og innhold i selve tjenesten.

Aller verst i landet på service er lofotkommunen Moskenes med 31 av 100 mulige poeng. Nest dårligst i Kommune-Norge er Lødingen med 31,7 poeng.

Som VOL skrev i juni, var det kun sju kommuner i landet som kom dårligere ut enn Lødingen, og kommunen var den aller dårligste i fylket basert kun på årets kommunetest.

– Langt igjen

Snittet blant kommunene i Nordland er det tredje laveste i landet, hvor bare Troms og Finnmark kommer dårligere ut, ifølge Forbrukerrådets kommunetest.

– Innbyggerne skal kunne forvente at kommunen leverer på så grunnleggende tjenester som de vi har testet. Dessverre har svært mange kommuner langt igjen før vi er fornøyde med den servicen og informasjonen de gir, sier fagdirektør Vie.

Sortland og Hadsel best

Best i Vesterålen er Sortland og Hadsel, og det er nok ingen tilfeldighet. De mest folkerike kommunene gjør det ifølge Forbrukerrådet best i testen.

Alle de 50 dårligste kommunene har under 10.000 innbyggere, og blant de 25 beste er det kun to kommuner med under 10.000 innbyggere.

Asker er en soleklar landsvinner, fremfor unntaket Vinje, som med sine 3.700 innbyggere leverer gode resultater hvert år, ifølge Forbrukerrådet.

Topp, bunn og Vesterålen:

1. Asker, 79,2 poeng

225. Sortland, 55,1  poeng

227. Hadsel, 55,1 poeng

247. Bø, 54,0 poeng

363. Andøy, 46,8 poeng

421. Øksnes, 37,9 poeng

427. Lødingen, 31,7 poeng

428. Moskenes, 31,0 poeng