Bakgrunn: Trailer av veien i Kanstadbotn

For ser vi på statistikken har veistrekninga, og spesielt en sving, vært ei slags musefelle for tungtransport.

I statistikken VOL har fått tilgang til var første uhell 29. november i fjor. Her gikk en trailer i grøfta i samme sving som på onsdag kveld. Denne gangen pågikk bergingsarbeidet i over ti timer. I løpet av forrige vinter var det flere utforkjøringer her i nøyaktig samme sving som på onsdag.

Det var et uhell til 30. november før det kom flere i januar og februar i år.

Mange vogntog har kjørt ut i dette området det siste drøye året. Kartutsnitt

24. januar havnet et vogntog i grøfta på stedet. Det førte så til at ytterligere ett vogntog kjørte i grøfta like etter.

Statistikken viser også at det etter en utforkjøring 13. februar i år endte med at vogntoget ikke ble fjernet før etter tre dager. I 2017 har det så vært ytterligere to uhell. 17. mars og nå senest på onsdag.

Ulykkespunkt

Et selskap som har god kjennskap til denne utfordrende svingen, er øksnesbedriften Aksel Endresen Transport AS. Einar Endresen kjører til daglig store vogntog på kryss og tvers i hele landsdelen, og kjenner godt til nevnte ulykkessving. Senest i fjor vinter havnet et av deres vogntog av veien her.

– Dette er et godt kjent ulykkespunkt for alle som ferdes i dette området. Akkurat her er det første punktet hvor det dannes is når forholdene ligger til rette, og også det siste hvor isen slipper taket. Det skyldes enkelt og greit elva som renner her, som danner is på veibanen, forklarer Endresen.

Statens ansvar

Han fastslår at det er Statens Vegvesen som har ansvaret for veien, og for dette nevnte ulykkespunktet, og han mener vegvesenet burde ha større fokus på slike velkjente ulykkespunkter.

Endresen presiserer at det gikk bra med deres sjåfør under ulykka i fjor vinter, og det ble kun kosmetiske skader på vogntoget. Likevel er det irriterende og unødvendig at slikt skjer, presiserer han.

Diskuterer skilting

Dette ulykkespunktet er velkjent også internt i vegvesenet, kan Magne Berg opplyse. Han er enig i at det har vært mange ulykker her den siste tiden. Konkret vurderes skilting ved ulykkesstedet.

– Vi vil ta opp dette på nytt over nyttår, uten at jeg i dag kan forskuttere noe utfall, opplyser Berg.