Gang på gang har Torghatten Nord måtte beklage at gassfergene er innstilt. De nye gassfergene har ofte blitt erstatta med «gammelfergene» på grunn av en rekke forskjellige feil. Hittil i år har VOL skrevet om fergekanselleringer og avvik i ruta mellom Lødingen og Bognes over 40 ganger.

Bare på Lødingen-Bognes er én av sju avganger kansellert, som vil si at hovedferga hittil i år har blitt innstilt over 657 av 4516 planlagt avganger på grunn av teknisk svikt, skriver NRK.

Forventer løsning

Også på Bodø-Røst-Værøy-Moskenes-sambandet har det vært trøbbel med gassfergene, men ikke like ofte. Seksjonssjef på fergeforvaltninga i Statens vegvesen, Tormod Kristensen, sier til VOL at det skjer feil alt for ofte på sambandet Lødingen-Bognes.

- Vi forventer at Torghatten Nord finner en løsning på problemene, og sørger for større regularitet. Det skal ikke være sånn, sier han.

Ifølge Kristensen er dette første gang det har vært så mange problemer på et samband. Kanselleringer må man regne med mener han, men ikke på denne måten, ikke så ofte. Men gassfergene skal foreløpig fortsette å gå, og Statens vegvesen er i nær dialog med Torghatten Nord hele tida.

- Trafikken kommer seg jo stort sett over på grunn av reservefergene, men det er jo gassfergene som skal gå. Det er ikke heldig det som har skjedd den siste tida, for å si det sånn, sier han.

- Kan ikke fortsette

Driftssjef i Torghatten Nord, Petter Sundbakk er enig i at det langt ifra er en heldig situasjon at det er så mange avvik på sambandet. Han opplyser at de har et nært samarbeid med leverandøren av gassfergene, Rolls-Royce, og at det nå er en serviceperson fra Rolls-Royce ombord i en av fergene til enhver tid.

- For å være helt ærlig takler vi ikke om situasjonen fortsetter på denne måten. Vi kan ikke ha den frekvensen av kanselleringer som vi har hatt, da leverer vi ikke den tjenesten vi skal.

Sundbakk ønsker ikke å kommentere om Torghatten Nord skal klage på fergene til Rolls-Royce.

Hell i uhell ved motorstans

Problemene toppa seg da den ene gassferga på sambandet Lødingen-Bognes fikk motorstopp, og lå til ankers i halvannen time, før passasjerene kom seg i land på Bognes. Dette skjedde mandag 7. juli. Årsaken var en feil med giret på ferga, opplyser Sundbakk i Torghatten Nord. Han kan ikke garantere at det ikke skjer igjen.

- Vi har vedlikeholdssystem som skal forebygge feil, vi gjør kontrollrutiner, og hva vi kan for å forhindre det, men det er ingenting vi kan garantere, sier han.

Sundbakk forteller videre at etter feil på et skipene, kontrolleres også søsterskipene på samme område, for å forhindre at liknende feil skal skje.

LES OGSÅ: - Stemninga blant passasjerene var amper  http://www.vol.no/nyheter/lodingen/article9893207.ece#cxrecs_s

- Denne fergestansen var på stille hav, nesten ved kai. Hva skjer dersom det samme skjer midfjors om vinteren i stiv kuling?

- Selvfølgelig var det gunstige omstendigheter rundt dette. Det er en ektra framdriftsmtor (MTU) som skal ta fartøyet trygt i land ved motorstans. Hvorfor det ikke ble gjort denne gangen, kjenner jeg ikke omstendighetene rundt, sier han.

Likevel mener Sundbakk at fergene er sikre.

- Det er klart at de er sikre og vel så det! Fergene er bygd etter forskrifter for nybygg og godkjent av DNV.

Alltid en risiko

Torghatten Nord tok i bruk gassfergene i desember 2012. De driver sambandet, mens det er Statens vegvesen som har ansvaret for drift og forvaltning av riksvegfergene, deriblant Bognes-Lødingen, som går på riksvei 85. Tormod Kristensen i vegvesenet, syns ikke han kan gå inn på om det er trygt å ha fergene i drift.

- Så vidt jeg vet er fergene sikre, men det blander ikke vi oss i, så lenge Sjøfartsdirektoratet ikke griper inn her, sier Kristensen.

Steinar Haug i Sjøfartsdirektoratet har ingen tallgrense for hvor mange avvik fartøyer kan ha, fordi slike avvik kan ha mange ulike årsaker og alvorlighetsgrader.

- Skulle Sjøfartsdirektoratet finne feil ved et fartøy og gi pålegg om utbedring, vil det være avvikets karakter som tillegges vekt, skriver han i en e-post.

Direktoratet utvikler og gjennomfører regelverk for skipsfarten, samt sikrer at disse følges, for eksempel ved uanmeldte tilsyn om bord på fartøyene. Når det gjelder sikkerhet er det generelt opp til rederiet å ta risikovurderinger, skriver Haug i e-posten.

- Værforhold og teknisk svikt i alle typer farvann innebærer alltid en risiko. Det er opp til rederiet å gjennomføre risikovurderinger under alle former for seilas, og ta de nødvendige forholdsreglene, skriver Steinar Haug.

Følger kontrakten for dårlig

Gassfergene ble satt inn på sambandet, blant annet av miljøhensyn. Petter Sundbakk i Torghatten Nord mener likevel ikke at passasjerhensyn kommer i andre rekke.

- På ingen måte, sikkerhet kommer i første rekke, sier han.

- Syns dere at dere følger kontrakten dere har med Statens vegvesen?

- I det siste har det vært alt for dårlig, sier Sundbakk.

Han forteller at Torghatten Nord har lagt fram en plan over tiltak for vegvesenet. Første prioritet er å få gassfergene stabile, deretter vil de sette inn reserveferger som kan steppe inn på kortere varsel enn de har kunnet gjort til nå.

- Så fergene vil altså bli stabile, etter så mange år med feil?

- Ja, det er jeg helt trygg på. Det må bli bedre. Jeg vil ikke spekulere i det, men vi er nødt til å få dette i orden, sier driftssjef Sundbakk.

- Bryr oss om de reisende

Statens vegvesen bøtlegger Torghatten Nord for hvert avvik fra rutene, og Tormod Kristensen mener det er nødt til å komme en løsning så snart som mulig. Når det gjelder om rederiet holder kontrakten med vegvesenet, svarer han:

- Altså, de går jo ikke de turene de skal, men vi følger veldig godt med, sier han.

- Det er en vanskelig situasjon for selskapet, men også for de trafikkantene som står igjen på fergeleiet når fergene ikke går. Det er de reisende vi bryr oss om, sier han.