Det var Partssammensatt utvalg som ba om en utredning rundt den administrative organisering før det kommende kommunestyremøtet.

Rådmannen anfører:

«På den ene siden er det forståelig og fordelaktig at rådmannen har en stedfortreder – assisterende rådmann - som er nært knyttet til Rådmannen i organisasjonen. Samtidig skal denne ha god kjennskap til overordnede saker politisk og eksternt. På den annen side har Rådmannen ukentlig kontakt med alle Kommunalsjefene og har mulighet til å oppdatere disse på alle overordnede saker. I praksis virker det slik at Kommunalsjefene er godt oppdatert, og den som er nærmest saken og er til stede representerer Rådmannen i hans fravær. Det er derfor ingen faglig, praktisk eller organisatorisk begrunnelse for å beholde en stilling som assisterende Rådmann.

I forslag til vedtak heter det: «Modellen har som forutsetning at det etableres en 2 nivå organisering med følgende organisatoriske oppbygging: I henhold til lovmessige bestemmelser etableres det ett rådmannsnivå på topp i organisasjonen bestående av:

Rådmann

Primæransvar: Øverste leder for den samlede kommunale administrasjon + kontaktpunkt for enhetsledere for personal og økonomi.

Kommunalsjef

Primæransvar: Rådmannens kontaktpunkt for enhetsledere for barnehager, skole og kultur

Kommunalsjef

Primæransvar: Rådmannens kontaktpunkt for enhetsledere for helse og omsorg, samt rådmannens kontaktpunkt i forhold til barnevernstjeneste og sosialtjeneste

Kommunalsjef

Primæransvar: Rådmannens kontaktpunkt for enhetsledere for tekniske tjenester og kommunetorget, samt investeringer

Ansvar for organisering/koordinering av organisasjonens «indre liv» legges til leder ved enhet for Lønn og Personal.