Frp-politikerne fra både kommune, fylke og regjering møtte fredag eierne bak Aksel Endresen Transport. Der ble både Håloglandsveien, Bjørnefjell og standarden på fylkesveiene diskutert. Foto: Innsendt

I forbindelse med skreifestivalen i forrige uke var en delegasjon med Frp-politikere i Øksnes, blant dem fiskeriminister Per Sandberg, statssekretær Kjell Børge Freiberg og fylkestingspolitiker Dagfinn Olsen.

De to sistnevnte var fredag innom Aksel Endresen Transport for å snakke om vei. Transportbedriften på Myre ga politikerne klar beskjed om at hele Hålogalandsveien må inn i Nasjonal Transportplan. De benyttet også sjansen til å si noe om fylkesveiene som går ut til distriktene.

– Så raskt som mulig må det gjøres noe med veiene til både Myre, Bø og Andøy. Det er generelt veldig mye vei i hele Nordland som bør gjøres noe med, sier lastebilsjåfør og én av to eiere i Aksel Endresen Transport, Einar Endresen. Han er også leder for Norges Lastebileierforbund i Nordland.

– Elendig

Han har hatt veien som arbeidsplass i en årrekke, og vet hva han snakker om.

– Tilstanden på disse veiene er elendig. Veiene er ikke oppgradert til å ta den trafikkmengden som er i dag. Særlig under vinterfisket er det enormt med trafikk på veiene ut til Øksnes, Andøy og Bø. Også veien fra Skagen mot Stokmarknes er fryktelig sporete, og må gjøres noe med, mener Endresen.

Han mener store deler av fylkesveiene må asfalteres på nytt.

– Veiene er sporete, og dekket er jevnt over dårlig over alt. Dermed er det også vanskelig å vedlikeholde dem om vinteren, da blir det enda verre.

Sliter på biler og folk

– Hvordan er det å ha sin arbeidsplass langs disse veiene?

– Det sliter veldig på folk, og på bilene våre. Det viser vedlikeholdsbudsjettene. Det er også mye utforkjøringer langs disse veiene, og det er det som regel ikke farten som har skyld i, sier han.

Bjørnfjell er også et veiområde som stadig vekk blir tatt opp, og som Endresen benyttet sjansen til å ta opp med Frp-politikerne fredag.

– Fjellovergangen er et stort problem om vinteren. Her er eksportnæringa helt avhengig av å komme seg over, men det kan være en utfordring om vinteren. Biler får full stopp, gjerne utenlandske, og stopper trafikken. Før helga var det to biler som nektet berging, det skulle ikke vært tillatt. Vi hadde en bil stående på fjellovergangen i 8-10 timer før veien ble åpnet lørdag, forteller han.

Ikke holdbart

Endresen mener det rett og slett ikke er holdbart at områder som skaper så store verdier skal ha så dårlige veier.

– En slik standard er ikke holdbar verken for de som kjører, eller de som skal ha varer av gårde. De som har solgt fisk har en leveringsdato, og er avhengig av at produktene kommer frem til avtalt tid – eller så begynner det å koste penger. Det nytter ikke å si til en franskmann at veien på Bjørnfjell var stengt, sier Endresen.

Da Per Sandberg møtte næringsliv og politikere i Øksnes i forrige uke, og fikk klare tilbakemeldinger om veistandard, svarte han at en løsning regjeringen ser på er å ta tilbake ansvaret for noen av fylkesveiene.

Endresen håper og tror at det kan være en løsning som får fortgang i arbeidet.

– Da staten ga ansvaret til fylkeskommunen for disse veiene, fikk de advarsler fra Lastebileierforbundet om at dette ikke ville gå bra, da etterslepet var for stort. Dette er for mye for fylkeskommunen, som har sprengte budsjetter fra før. Politikerne må gjøre noe snart, for det kan ikke bli stort verre enn det er nå, sier Endresen.