Budskapet har fra lokalt hold vært gjentatt til det kjedsommelig opp gjennom årene, uten at det er bevilget penger til de store grepene. Onsdag var samferdelsråd i Nordland, Wilfred Nordlund (Sp), sammen med representanter fra Statens vegvesen, i Øksnes for å møte politikere og næringsliv om veiutfordringer i kommunen – med særlig fokus på veien over Frøskelandsfjellet.

Fylkeskommunen jobber med Regional Transportplan (RTP) for Nordland, som skal si noe om hvilke veiprosjekter som skal prioriteres i årene som kommer. Planen skal vedtas før sommeren, og handlingsprogrammet er nå ute til høring. Veien mellom Steinlandsfjorden og Frøskeland står øverst på prioriteringslista fra kommunen – med bred støtte fra næringslivet.

Flaskehals

Både sjømatnæringa og transportnæringa i kommunen var med på onsdagens møte på rådhuset, med Cermaq, Biomar, Gunnar Klo og Aksel Endresen Transport representert. De gjentok sine tidligere beskrivelser av veien som en flaskehals, og at særlig den siste kneika opp fjellet fra Myre-sida er viktig å få gjort noe med.

– På lik linje med fiskeindustrien har vi varer som er viktig å få ut, men for oss er det også kritisk å få varer og råstoff inn. Kommer det ikke fram i tide, påvirker det driften vår. Blant annet er vi avhengig av gass, og vi har tidvis også gassdrevne båter stasjonert på Myre som trenger påfyll. Er transporten inn forsinket, stopper det opp for oss, sa logistikksjef ved Biomar, Hanne Steen.

Biomars fabrikk på Myre omsatte alene for 2,7 milliarder kroner i fjor.

Ikke prioritert i første periode

Veistrekninga mellom Steinlandsfjorden og Frøskeland ligger inne i forslaget til Regional Transportplan med 33 millioner kroner, men vil slik det ligger an nå ikke prioriteres før i andre periode mellom 2022 og 2029. Av en veistrekning på 6,8 kilometer skal til sammen én kilometer vei utbedres. Til sammenligning skal fylkeskommunen nå bruke 37 millioner kroner på Storelva bru mellom Sørvåg og Alsvåg.

At eneste innfaståre inn til Norges største hvitfiskkommune, i en transportplan som har navnet ”Fra kyst til marked”, ikke har større prioritet, ble begrunnet med en slunken pengekasse, prioritering av tiltak som sikrer barn og unge, og et enormt etterslep på vedlikehold av nordlandsveiene.

I planen blir det også skrevet at hovedprioriteten vil være fv.17 i Rødøy/Lurøy.

Kan få høyre prioritet

Nordlund antydet imidlertid at veien mellom Frøskeland og Steinlandsfjorden kan få høyere prioritet i den endelige planen.

– RTP blir ikke seende ut slik den gjør nå når den er ferdig. Jeg er sikker på at vi skal få ordnet veien over Førskelandsfjellet, og forhåpentligvis tidligere enn planlagt, men det vil skje punktvis. Når kan jeg ikke si noe sikkert om i dag, sa Nordlund i møtet.

– Jeg har en uriaspost og må ofte si nei til ting jeg gjerne vil si ja til. Men vi driver nå brannslokking, og ligger 200 millioner kroner bak det vi trenger i året for å kunne vedlikeholde det vi allerede har av veier, sa Nordlund.

Anlegget blir fikset

Jan Roger Knudsen ved Gunnar Klo AS pekte på at også veien mellom Stø og Myre er en utfordring, men denne ligger foreløpig ikke inne i planen til fylkeskommunen.

– Det fraktes betydelige mengder fisk til og fra Stø hele året, og vi henger mye fisk der. Veien er veldig slitt, og enkelte steder er vi helt nede på "moder jord", sa Knudsen – og påpekte at utbedring av veien over "anlegget" mellom Strengelvåg og Klo ikke er ferdigstilt.

Magne Berg i Statens vegvesen kom så med en gladmelding:

– Det gjestår 600 meter, og det skal vi nå fullføre. Vi skal fjerne gammel kantstein, sette opp rekkverk og gjøre veien noe bredere.