Som VOL har skrevet tidligere hersker det uenighet mellom Kystverket og Øksnes kommune om hvem som har ansvar for havna i Nyksund og de to moloene som knytter øyene i det gamle fiskeværet sammen.

Mens kommunen har ment at det er Kystverket som har ansvaret for det nødvendige vedlikeholdet av moloene, som eier av havna, har Kystverket stått på sitt om at eierskapet og ansvaret for både havn og moloer ligger hos kommunen.

Kystverket behandlet saken ved sitt hovedkontor i 2015 – og konkluderte da, med støtte fra Statens vegvesen, med at kommunen har ansvaret. Det nektet kommunen å godta, og kommunestyret vedtok vinteren 2016 at de opprettholder sitt standpunkt om at Nyksund er en statlig fiskerihavn – og at moloene derfor fortsatt er et statlig ansvar som en del av havna, selv om Nyksundveien som går over har blitt kommunal.

Ber om avklaring

En prosjektgruppe bestående av næringsaktører i Nyksund, som er opprettet etter initiativ fra Øksnes kommune, jobber for tida med å planlegge infrastruktur-tiltak i Nyksund. De skal komme med forslag til løsninger og finansiering. Prosjektleder Svein Erik Tøien har i den anledning sendt brev til Kystverket og kommunen, og ber om en endelig avklaring på hvem som har ansvar for havna.

Dette fordi det blant annet er behov for å gjennomføre sikringstiltak på moloene.

– Moloene er ved sin funksjon avgjørende elementer for beboelse og virksomheter i Nyksund, og funksjonen av disse må opprettholdes for at stedet skal kunne leve videre, skrives det i brevet.

Bekymret for moloene

Situasjonen er mest kritisk for havnemoloen mellom Nyksundøya og Ungsmaløya.

– Massene som skal beskytte moloen er i ferd med å bli transportert vekk av sjøen, mener de som har fulgt tilstanden over tid. Også fyllmassene under dekket er i ferd med å bli vasket vekk. Vi er engstelig for at det ved en ny stor vinterstorm skal føre til alvorlige skader på moloen. Skjer det kan det bli fullt gjennombrudd, og vi frykter at det skal påføre bygg og kaier inni havna store skader, sier Tøien til VOL.

Men så lenge ingen vedkjenner seg ansvaret, står alt i stampe, og ingenting blir gjort.

Har stått for vedlikehold

Eiendommen Nyksund ble overdratt fra stat til kommune på slutten av 60-tallet. Øksnes kommune mener likevel at det ikke foreligger noe vedtak om at Nyksund havn har endret status fra å være statlig fiskerihavn, til å være kommunalt sjøområde. Det er ikke heller kommet pålegg fra statlig hold om at kommunen skal overta ansvaret for havna.

– Faktum er at Kystverket har forestått vedlikehold av infrastrukturen i Nyksund havn etter 1969, senest i 2009. Det er derfor en forståelse i Øksnes kommune at det er Kystverket som har det juridiske ansvaret for forvaltningen og drift av statlig infrastruktur i Nyksund, heter det i kommunens siste henvendelse til Kystverket.

Fra kommunens side vises det også til en skjøte som ble utstedt da staten overførte eiendommen Nyksund til kommunen, med en klausul om at overdragelsen ikke gjelder tomtegrunn for statseide bygninger som allerede var oppført på eiendommene. Kommunen mener derfor at moloene ikke var med på overdragelsen.

– Aldri godkjent av kommunen

– Kommunen har aldri godkjent overtakelse av Nyksund havn. Avhendig er greit nok, men da må det være to parter som er enige om det. Det har ikke vært tilfelle her, mener vi, sier havnesjef i Øksnes, John Danielsen.

Dersom Øksnes kommune får ansvar for Nyksund havn, mener han det vil få store konsekvenser.

– Kommunene har et stort ansvar i å gi tjenester til innbyggerne innenfor de områdene som de eier og forvalter selv. Skal de da også overta statlige moloer og lignende, kan det medføre store kostnader. Det vil være katastrofalt for mange kystkommuners økonomier, og ikke bare i Øksnes, mener han.