Langs store deler av fylkesveien mellom Myre og Alsvåg har det dannet seg dype sprekker i veien akkurat der asfalten slutter.

– Syklister må følge godt med, for hullene er så store at du kan sette hjulene fast. Sprekkene bør repareres rimelig fort, sier Tore Christiansen fra Sørvågen. Har bruker veien daglig både som bilist og syklist, og stiller spørsmål ved kvaliteten på arbeidet som er gjort.

Dårlig underlag

Veistrekningen fikk nemlig nytt asfaltdekke så sent som sommeren 2014, og Christiansen mener sprekkdannelsene aldri har vært så omfattende som etter asfalteringen. Han stiller spørsmål om veiskuldra er solid nok til å tåle tungtransport.

– Veien knekker av akkurat ved asfaltkanten. Det sier meg at det er noe med underlaget som ikke er godt nok. Skulle de gjort et skikkelig grunnarbeid før de la ny asfalt i 2014, så skjønner jeg at det ville blitt veldig kostbart. Men det vil det også bli om de stadig må legge asfalt på nytt, sier Christiansen.

På sitt verste

Byggeleder Mange Berg i Statens vegvesen, sier de er klar over situasjonen.

– Store deler av veien ligger på ei myr, og ved teleløsning kan man få slike sprekker. Det er manglende bæreevne i veien som er årsaken, sier han.

– Vi har ikke vurdert situasjonen som noen fare, men vi vil se om vi kan gjøre noe når telen går ut av veien. Det er nok på sitt verste nå, og sprekkene vil trolig føye seg mer sammen når det blir litt varmere, sier Berg.

Stor slitasje på veiene

Han sier at årets vinter har vært røff med veinettet i regionen.

– Vi har hatt en sen vår med kalde forhold, og har hatt noen mindre teleløsinger i løpet av vinteren hvor veien har fryst inn og tint flere ganger. Det er svært uheldig, og fører til stor slitasje på veiene. Mye tungtransport om vinteren er også en stor belastning, sier Berg.

– Kunne man ha unngått dette ved å gjøre grundigere arbeid med underlaget, og på lang sikt spart penger ved at veien holder seg lenger?

Det kunne man nok. Mange av fylkesveiene er utbedret på enkleste måte, og vi skulle ønske at vi hadde penger til å gjøre et skikkelig forarbeid. Det har man ofte ikke, sier Berg.

– På nye veiprosjekter gjøres ting på en annen måte. Det legges telefrie masser og håndboka til vegvesenet følges. Men i mange tilfeller, som dette, ligger det en 40-50 år gammel vei i bunn, som gjør at det ikke blir optimalt resultat, sier Berg.

Det eneste som ligger inne av midler hos Statens vegvesen til asfaltering i Øksnes i år er breddeutvidelse av veien over Anlegget mellom Klo og Strengelvåg, et arbeid som trolig blir igangsatt før sommerferien.

– Ellers ligger det ingen midler til større utbedringer i Øksnes, sier Berg.