Da formannskapet i Øksnes møttes tirsdag, var det med Nyksundveien som drøftingssak.

Veien er i dårlig stand, og tar årlig et stort jafs av det kommunale veibudsjettet.

– Vedlikeholdsetterslepet øker hele tida, og det skjer ting nesten ukentlig som vi ikke har budsjettert med. Deler av veien har rast ned, rekkverk like så. Slike ting skjer oftere og oftere, og vi kan ikke fortsette dette inn i evigheten med de pengene vi har i dag, sa kommunalsjef teknisk Janne Kankaala til politikerne.

Nye modeller

Han sa også at kommunen daglig får henvendelser fra innbyggere og næringsliv i Nyksund om behov for strakstiltak.

– De er heller ikke alltid enig om de prioriteringer vi gjør, men vi er nødt til å vedlikeholde andre veier i kommunen også. Kanskje bør vi ha en egen budsjettpost kun for Nyksundveien, slik at vi kan få et bilde på hvor mye vi faktisk bruker på den. I dag går alt under samme post, sa kommunalsjefen.

– Vi er nødt til å tenke kreativt og finne nye modeller for å jobbe med veien i framtida, sa Kankaala.

Privatisering

Kommunalsjefen kom også med et eksempel på langsiktige løsninger som kan være mulig – og viste til Alvdal kommune, som har omklassifisert flere mil med kommunal vei.

– De har privatisert veien og opprettet et veilag, som innbyggere og næringsliv betaler en årsavgift til. Kommunen betaler et fast tilskudd mot at veien holdes åpen for allmennheten. Det meste av pengene kan hentes inn fra turistene som bruker veien, for eksempel i form av en parkeringsavgift, sa Kankaala.

– Fordelen med denne modellen er at veien ligger i lokalbefolkningens hender, og at veilaget tar ansvar for drift og vedlikehold. Er det kommunen som krever inn avgifter, forsvinner de inn i drifta av kommunen. Dette er ett eksempel på hvordan man kan gjøre det, sa han.

Forslaget til Kankaala var at kommunen nå tar initiativ til et møte med næringsliv og befolkning i Nyksund for å drøfte hvordan veisituasjonen kan løses i framtida.

Turistvei

Fra politisk side ble det kommentert at en løsning med privat eierskap trolig vil gjøre det vanskelig å få midler fra statlig og fylkeskommunalt hold. Det ble også uttrykt skuffelse over at veien ikke kvalifiseres til å få status som Nasjonal turistvei, som innebærer ekstraordinære midler til infrastruktur.

– Dette er en turistvei, og det burde vært en åpning for at den kunne kommet med i ordningen, sa KrFs Tore Christiansen.

– Jeg har begynt å jobbe oppover, og vi må ikke gi opp med tanke på at nasjonale myndigheter tar et større ansvar for veien, sa ordfører Karianne Bråthen (Ap).

Et prosjektgruppe bestående av innbyggere og næringsaktører i Nyksund, samt representanter fra kommunen, har over år jobbet med et infrastrukturprosjekt for det som er Øksnes' mest populære turistmål. Gruppa hadde sitt siste møte mandag. Næringskonsulent Inge-Dag Røkenes informerte politikerne om at de i løpet av august trolig får deres endelige rapport på bordet, som kommer med forslag til tiltak innen infrastruktur, som de mener er nødvendig for at Nyksund skal fungere som reiselivsdestinasjon.