Næringsaktør André Reinholdtsen sier til VOL onsdag at behovet for mer arealer og liggeplasser i Myre havn er prekært. Han tror løsninga ligger i å åpne opp og bygge ut indre havn, og hevder at havnesjef John Danielsen er på kollisjonskurs med næringsaktørene i havna når han har vist lite interesse for saken – og heller vil prioritere utbygging i Staven.

Danielsen avviser kritikken, og sier at han jobber etter instrukser fra havnestyret – hvor han hevder at Reinholdtsen selv har vært med på å legge disse føringene.

– Reinholdtsen fungerte som styreleder i et havnestyremøte på Skogsøya i 2014 hvor man vedtok å ha størst fokus på Staven. Der vedtok vi også å se nærmere på isforhold i indre havn. Det har jeg også gjort, og noen andre signaler er ikke kommet til meg fra havnestyret, sier Danielsen.

Isproblematikk

Havnesjefen mener at isforhold vil vanskeliggjøre en utbygging av indre havn. Ismålinger som ble gjennomført i vinter, og viste en tykkelse på isen på opptil 20 centimeter.

– Det er også fremskaffet dokumentasjon fra Kystverket om isforholdene i vågen på 50-tallet, før moloen kom. I brev til Kystverket ba Sommarøy fiskarlag om at det ble gjennomført tiltak for å hindre isdannelse i Myre havn. Stålkonstruksjoner ble satt opp, men fungerte dårlig. Da moloen kom ble forholdene imidlertid mye bedre, sier Danielsen.

– Er ikke dette forhold som er mulig å løse?

– Ikke som vi kjenner til, uten at det vil bli svært kostbart, sier Danielsen.

– Isdannelse er noe av det verste som er for båter, og vi frykter at det skal bli verre om vi åpner opp moloen. Per nå er det ingenting som sier at det er en god løsning å åpne opp, og det er derfor ikke vårt største fokus, sier havnesjefen.

Kostbart

Han nevner også andre årsaker til at indre havn ikke er en god løsning.

– Kostnadene vil bli høye. Kombinasjonen bebyggelse og industri er også noe som ofte skaper konflikter. Det vil også være begrensninger i hvor mye man kan mudre, blant annet ved Lassetangen, som står på en fylling. Dermed kan det bli utfordrende å få en dybde som er tilpasset dagens store båter. Dette er momenter som har vært oppe når havnestyret har diskutert saken, sier Danielsen.

– Jeg kan ikke overstyre – eller instruere havnestyret. Jeg har fortsatt i den retninga som er vedtatt, og som peker mot Staven. Der er det dybde, det er avsatnd fra boligområder og det er størrelse på arealet, legger han til.

Må tenke større

– Er du enig i Reinholdtsens beskrivelse av at behovet for arealer og liggeplasser i havna er prekært?

– På vinteren kan det være utfordringer knyttet til dette, men det jobbes med blant private aktører. Det ses på muligheter for å etablere 3-400 nye kaimeter, sier Danielsen uten å vil gå mer inn på dette.

– Hva med næringsaktører i havna som har behov for arealer på land?

– Der er det lite igjen å ta av, og det blir en utfordring når aktører har bygd seg inne. Derfor mener jeg vi nå må satse på større områder hvor industrien har mulighet for å utvikle seg, slik det er i Staven.