Øksnes kommune har fått utarbeidet en ny, stor rapport om Nyksund, med fokus på nødvendige infrastruktur-tiltak som må på plass for å utvikle stedet som reiselivsdestinasjon.

Rapporten kommer med forslag til en rekke tiltak, og det er laget en prioriteringsliste over hva som haster mest å få gjennomført.

Ikke overraskende er det Nyksundveien som blir presentert som det mest kritiske for utviklingen av Nyksund. Som VOL skrev tidligere i uka har veien stadig behov for utbedringer, mens kommunens veibudsjetter er sprengt. Nyksundveien tar også hver år den største biten av veibudsjettet i Øksnes kommune, og byr stadig på uforutsette utgifter.

30.000 besøkende

Kommunalsjef teknisk Janne Kankaala har sagt til VOL at kommunen ikke har midler til å holde veien ved like for så store trafikkmengder. Det har foreløpig ikke blitt gjennomført trafikktellinger, men i rapporten anslås det at 30.000 turister har besøkt Nyksund i høysesongen de mest aktive årene - med rundt 170 kjøretøy i snitt per dag.

– Det er ingen overdrivelse å si at tilstanden på Nyksundveien er en avgjørende faktor for videreutvikling av stedet Nyksund, både for de fastboende, næringsdrivende og besøkende, heter det i rapporten.

Flere har ifølge rapporten uttrykt ønske om fast dekke mot Nyksund. Rapporten anslår at asfaltering, ny underbygging, grøfterens og kanting vil ha en prislapp på rundt åtte millioner kroner ekskludert mervediavgift.

– Den økonomiske gevinsten ved fast dekke vil være reduserte driftsutgifter. Det forventes at kostnadene til sommervedlikehold vil minskes drastisk ved asfaltert vei, skrives det i rapporten.

80 nye parkeringsplasser

Utbygging av parkeringsarealer vies mye plass i rapporten.

– Det virker sannsynlig at den største utfordringen også i årene fremover vil være parkeringssituasjonen i sommersesongen. Erfaringene fra de mest hektiske periodene de siste somrene tilsier at det vil være vanskelig, for ikke å si umulig, å håndtere besøkende per bil og buss hvis hele trafikken slippes inn i selve Nyksund, skrives det i rapporten.

Styringsgruppa mener derfor at hovedtyngden av trafikken må stoppes før de kommer inn i selve været. Rapporten foreslår at det etableres et stort parkeringsområde ved den første moloen, både ved å fylle ut et område innerst i bukta og ved å utvide det arealet som allerede brukes til parkering i dag. Forslaget kan gi en parkeringskapasitet på 80 personbiler, fem busser, sju bobiler og 20 motorsykler, og skal utformes som en definert inngang til Nyksund.

Det anslås at utbyggingen vil ha en kostnad på til sammen opp mot fire millioner kroner ekskludert merverdiavgift.

Boplikt?

De siste årene er det omsatt 25 eiendommer i Nyksund, 20 av disse skal benyttes til fritidsbolig. Fastboende og næringsdrivende i Nyksund ønsker derfor at det skal vurderes tiltak for å legge til rette for flere helårsboende, og det vises til at man i Henningsvær vurderer å innføre boplikt.

Etter allmøte i Nyksund i sommer er det ifølge rapporten enighet om at tiltak på Nyksundveien står må stå øverst på prioriteringslista, med sikring av moloene og parkering for besøkende som nummer to og tre. På lista står også bedre avfallshåndtering og toalettforhold for besøkende, kloakkering, utbedring av torget og reperasjon av kaier.

Kritisk

Sivilarkitekt Svein Erik Tøien, som bor i Nyksund, har ledet arbeidet. Styringsgruppa har hatt utspring fra næringslivet i Nyksund, noe foreninga Nyksund Vel har reagert på. De skriver i et brev til kommunen at det er næringslivets behov som er fremmet, og de ber om at de blir tatt med videre i arbeidet.

De er også kritiske til at det skal legges til rette for økt turisme.

– Vi som bor fast i Nyksund opplever det som voldsomt og sterkt påvirkende i vår hverdag når det kommer 3-4 busser fullastet med turister, skriver Nyksund Vel i brevet og legger til at de føler at sitt eget hjem blir «invadert».

Formannskapet i Øksnes får rapporten fremlagt når de møtes førstkommende onsdag.

Les hele rapporten her.