Skoledebatten går for fullt i Øksnes, etter at kommunestyret i sommer opphevet «fredningen» som skolesektoren var forespeilet i påvente av en oppvekstmelding. På grunn av en utfordrende økonomisk situasjon, har kommunestyret likevel bedt rådmannen om å regne på innsparingspotensial ved endring av skolestrukturen i Øksnes - og i løpet av oktober skal politikerne igjen ta stilling til hvilke skoler som skal få lov til å leve videre.

FAU ved Sommarøy skole har allerede gått kraftig ut mot politikernes løftebrudd, nå henger FAU ved Alsvåg skole seg på.

– Det er en parodi å ta en ny runde med skolestrukturdebatt etter det som skjedde for under ett år siden i samme kommunestyre. Nå har vi rykket tilbake til start, og igjen begynt å diskutere skolestruktur ut fra et økonomisk perspektiv. Det er umulig å ta en god beslutning kun basert på økonomi. Det er så mye som kan skjære seg, sier FAU-leder og tidligere lærer ved ungdomstrinnet i Alsvåg, Sylvia Nordeng.

– Skole er utsatt når det kommer til sparing i en trang kommuneøkonomi, fordi det er mange lovpålagte oppgaver kommunen ikke kan kutte i. Men én plass må grensa gå for hvor lite vi skal bruke på ungene våre sin skolegang. Vi bruker allerede minst i Vesterålen, og vi i FAU i Alsvåg mener nå at den grensa er nådd, sier Nordeng.

– Handler ikke om plass

Da hovedutvalget møttes i forrige uke var det med enighet om å skåne de minste elevene mest mulig, og de vedtok derfor flytting av ungdomstrinnet i Alsvåg til Myre. Da bygningen fortsatt må driftes og grepet gir merkostnader til skyss, måtte de for å spare penger først gå inn for endring av tildelingsmodell i øksnesskolen, som i større grad åpner for innsparing ved å samle flere elever på færre lærere.

Under en omvisning på Myre skole i forkant av møtet stilte ledelsen ved skolen på Myre også spørsmål ved hvorfor flyttingen ikke allerede er gjennomført, da nyskolen på Myre ble bygget for å huse begge trinn.

– Det er ikke noen tvil om at det er god plass til elevene fra Alsvåg ved ungdomstrinnet på Myre, men plass er ikke en erstatning for lærertetthet. Hvis forutsetningen er at vi må ned på lærertettheten for å utnytte denne plassen, så bør alarmklokkene ringe, sier rektor ved skolen, Remi Vangen.

– Derfor har vi en god skole

Ungdomstrinnet i Alsvåg ble i fjor vedtatt nedlagt i kommunestyret. Vedtaket ble opphevet etter at tre representanter ba om en lovlighetskontroll, blant annet fordi de mente saken ikke var forsvarlig utredet.

Nordeng sier at da politikerne i fjor vedtok å legge ned ungdomstrinnet, til tross for at rådmannen mente det ikke var noe å spare på det, sendte de ut et signal om at tilbudet som gis ved skolen i bygda ikke er godt nok. Det vil hun på det sterkeste tilbakevise, og får støtte fra rektoren ved skolen.

– Vi har tidligere ligget lavt i skoledebattene, og har aldri gjort dette før, men nå ønsker vi å si noe om hvorfor vi mener Alsvåg skole er en veldig god skole. Vi kan vise til svært gode resultater på nasjonale prøver de siste fem-seks årene for både 5., 8. og 9. klasse, og elevene våre leverer gode eksamensresultater og har grunnskolepoeng over landssnittet. Vi gjør det også godt i trivselsundersøkelser blant både elever og foresatte, sier Nordeng.

– Vi ønsker ikke å fremheve oss selv som bedre enn andre, for vi kjenner ikke til forholdene ved de andre skolene, så dette handler kun om Alsvåg, presiserer hun.

Både FAU-lederen og rektor mener at noe av suksessoppskrifta bak de gode resultatene ved Alsvåg skole ligger i at de er en 1.-10.-skole.

– Alsvåg skole lykkes på alle områder som det gjøres målinger på, og det handler om at skolen kan 1.-10.-tankegangen. Det betyr blant annet at vi kan flytte ressurser mellom trinnene etter behov. Vi har pedagoger med høy utdanning som kan brukes både på barneskolen og på ungdomstrinnet, og som kan være spesialister i sine fag. Skolen kjenner elevene fra de er fem-seks til de er 16 år, noe som gjør at de kan se en helhet i grunnskoleløpet. Det gir trygghet, forutsigbarhet og unike muligheter til å følge opp hver enkel unge. Tar du bort ungdomstrinnet, tar du bort en vesentlig del av 1.-10-tankegangen, noe som vil ødelegge en viktig del av suksessoppskrifta til Alsvåg skole, sier Nordeng.

Fådelt

Vangen mener at fådelte skoler, hvor flere årstrinn undervises i samme klasse, har fått et ufortjent negativt rykte når debatten har gått i Øksnes. Han peker på at så mye som én tredjedel av skolene i Norge har færre enn 100 elever, og at du finner forskning som sier at både store og små miljø har sine fordeler.

– Det vi imidlertid vet skaper en god skole er god faglig og relasjonell kompetanse blant lærerne. Skoleledelse og klasseledelse er avgjørende, det er også tett og godt samarbeid mellom skolen og hjemmet. Skal vi ha en god skole i Øksnes må vi spørre oss hvordan vi best mulig kan bygge opp disse faktorene. Om skolen er fådelt eller fulldelt er egentlig helt uvesentlig, mener Vangen.

– I kommunal målestokk er vi heller ikke en liten skole. Vi har 110 elever og har et robust pedagogisk miljø med 15 ansatte, legger han til.

De erkjenner at det også er foreldre og elever i Alsvåg som av ulike årsaker har et ønske om at ungdomstrinnet flyttes til Myre, men mener å ha både FAU, SU, elevråd og flertallet i bygda i ryggen når de kjemper for det motsatte.

Innsparing

Nordeng mener det hersker usikkerhet rundt de tallene som det nå opereres med. Ved omlegging av tildelingsmodell, fra Vestvågøymodellen til rammetimetallsmodellen, mener rådmannen det er mulig å spare 1,8 millioner kroner på å flytte ungdomstrinnet i Alsvåg til Myre. Det er forutsatt at grepet ikke utløser behov for økte ressurser til gruppedeling, administrasjon eller rådgivning. Hva behovene vil bli, mener rådmannen det er vanskelig å si noe om nå, da det må vurderes fra år til år.

For 2018-budsjettet, som er det mest kritiske, kan imidlertid ikke innsparingssummen bli mer enn 750.000 kroner ved innføring av rammetimetallsmodell og nedleggelse av ungdomstrinnet i Alsvåg. Dette fordi vedtakene ikke vil ha effekt før nytt skoleår starter 1. august.

– Hvordan skal vi være sikker på at flytting av 38 elever ikke vil utløse ekstra ressurser? spør Nordeng.

– Vi frykter at det nå legges til rette for løsninger som i løpet av få år vil være dyrere for kommunen enn de vi sitter med nå, sier Vangen.

– Og hvis man oppdager at det ikke er nok å spare på å legge ned ungdomstrinnet, hva blir neste steg? spør Nordeng.

– Øksnes kommune er i en krevende økonomisk situasjon, og er nødt til å gjøre kutt. Skal skolesektoren skjermes for dette?

– Nei, det skal vi ikke. Vi har en virkelighet å forholde oss til hvor økonomi er en faktor. Men til tross for økonomiske utfordringer er vi nødt til å ta oss tid til å vurdere pedagogiske konsekvenser opp mot økonomi, sier rektoren.

Når økonomi skal få avgjøre, må tallgrunnlaget i det minste være korrekt, mener de.

– Per dags dato er det ingen annen grunn til å legge ned ungdomstrinnet i Alsvåg enn en mulig økonomisk besparelse. Kommunestyret kan ikke ta en slik beslutning uten å ha de konkrete tallene og vurderingene på bordet. Her ligger for mange usikre elemener i bunn, sier Nordeng.

Kommunalt FAU

Nordeng og Vangen stiller også spørsmål ved hvordan en flytting skal løses i praksis, og om Alsvåg-elevene skal splittes og kjøres inn i allerede etablerte klassemiljø på Myre.

– 10.-klassingene som skal flyttes skal fullføre sitt grunnskoleløp, og i løpet av neste skoleår skal de nå de kompetansemålene de har igjen i alle fag. Jeg er ganske sikker på at 10. klasse på Myre, som har helt andre lærebøker og har fulgt helt andre årsplaner, ikke har de samme målene igjen som elevene fra Alsvåg. Hvordan skal det løses i praksis? spør Nordeng.

Foreldre ved Sommarøy skole har tatt til orde for et felles, kommunalt FAU. Det støtter alsvågværingene fullt ut.

– Vi som er foreldre i øksnesskolen må kunne stå sammen og si noe om hvor grensa går for hva vi godtar. Med et kommunalt FAU kan vi unngå situasjoner som vi har nå, hvor skolene blir satt opp mot hverandre, når det vi egentlig bør gjøre er å kjempe sammen, avslutter Nordeng.