Spørsmålet om ny adkomstvei til Vornes går mange tiår tilbake i tid, og har etter at kommunestyret ba om at saken ble prioritert i vinter, gått i en runddans mellom administrasjonen og teknisk hovedutvalg.

Førstnevnte har hele veien vært soleklar i sin tilrådning om å bygge ny vei langs sjøen ved å koble seg på Torstein Reinholdtsens vei. Hovedutvalget har like bestemt stått på sine krav om at også utbedring av eksisterende vei over Sandviksbakken, Halvar Rasmussens vei, skal utredes som et alternativ.

Det ble på sensommeren, på bestilling fra hovedutvalget, gjennomført en ekstern kostnadsberegning av begge alternativer – som viste at de trolig ville ende i samme prisklasse. Da denne ble forelagt hovedutvalget, svarte de med å be om en trafikkanalyse og en trafikkfremskrivning, samt en revidert vurdering av kostnadene, der det ble bedt om en rekke justeringer, men kun for det ene alternativet – veien over Sandviksbakken – og ikke for det andre.

Kritikk fra formannskapet

Det er satt av 500.000 kroner til reguleringsarbeidet, og allerede er nærmere 100.000 brukt. Da rådmannen opplevde sprikende signaler fra kommunestyre og hovedutvalg, og fryktet at reguleringspengene skulle brukes opp før arbeidet var i havn, løftet de saken til formannskapet, som kom med sterk kritikk av hovedutvalget.

– Hovedutvalget har gått for langt. Øksnes kommune bruker altfor mange millioner på utredninger og konsulenter. Det må vi slutte med. Det er misbruk av penger. Videre arbeid bør rettes mot Torstein Reinholdtsens vei, sa Frps Ken Ivan Reinholdtsen.

Det ble av flere påpekt at en trasé langs sjøen er forankret i reguleringsplanen for området fra 1975, og at dette er gjeldene til et nytt vedtak er gjort. Dermed mente de at hovedutvalget ikke hadde anledning til å bruke penger på å utrede et alternativ som kommunestyret ikke har gått god for. Det ble gjort følgende vedtak i formannskapsmøtet 10. oktober:

Hovedutvalget må forholde seg til føringer fra tidligere kommunestyrevedtak og til den ramme som er satt av til reguleringsvedtak.

Hovedutvalget svarte i slutten av oktober med å be administrasjonen legge frem alt av vedtak og planer som legger føringer for reguleringsarbeidet, samt en oversikt over hvor mye penger som er brukt.

Ikke funnet andre vedtak

Administrasjonen har ikke klart å finne noen andre vedtak enn reguleringsplanen fra 1975. Å gå gjennom arkivet og lete etter enkeltvedtak, har man ikke hatt ressurser til, skrives det i saksfremlegget til denne ukens møte i teknisk hovedutvalg.

– Man kan gå ut i fra at kommunestyret aldri har veket i fra intensjonen med Sentrum 5 om å gjøre Torstein Reinholdtsens vei til hovedveien ut mot Vorneset med mer. Selv om kommunen ikke har utbygd veien kan man ikke ta for gitt at man ikke ønsker å ta i bruk dette alternativet, skriver rådmannen.

Administrasjonen har ikke hentet inn tall på hva det vil koste å fullføre reguleringsarbeidet, men har fått et overslag på hva det vil koste å få de opplysningene hovedutvalget ba om da de møttes i september. Dette gjelder trafikkanalyse, trafikktelling og endringer i prosjektering. Konsulentselskapet COWI mener dette vil koste mellom 72.000 og 121.000 kroner. Hovedutvalget har også bedt om avklaring på spregningsbehov og masseutskiftning for Halvar Rasmussens vei. Om det skal gjennomføres grunnundersøkelser skriver administrasjonen at det vil trolig koste nærmere 100.000 kroner bare å få boreutstyr og mannskaper til Øksnes.

Ber om avgjørelse

Rådmannen viser til en trang kommuneøkonomi, og ber nå om at saken blir tatt videre, for å spare kommunen for penger. I saksfremlegget til onsdagens møte i teknisk hovedutvalg kommer rådmannen med forslag om å legge detaljreguleringsplan for ny veitrasé langs sjøen ut til offentlig ettersyn.

– Kommunestyret har forholdt seg til at Torstein Reinholdtsens vei skulle være hovedveien ut mot Vornes-området. Dette ble fulgt opp i 2007 da det ble vedtatt oppstart på en reguleringsendring for å utbedre traséen. Den gang gjennomgikk planen offentlig ettersyn før prosjektet ble stoppet av havneutbygging. I 2015 ble arbeidet gjenstartet av HT siden havneutbyggingen nå var ferdig og man kunne fortsette forbedringen av traséen. Denne planen har kun dreid seg om Torstein Reinholdtsens vei, og Halvar Rasmussenes vei har ikke vært med før HT ønsket å få strekningen vurdert. Nå har formannskapet signalisert at arbeidet med denne reguleringen skal fortsette. Derfor legger administrasjonen fram detaljreguleringsplan Sentrum 5.1 for HT, med forslag om å sende den ut på offentlig ettersyn, skriver administrasjonen.

– Lite hensiktsmessig

De hadde planen klar i mars, og har gjort noen få endringer siden da. Administrasjonen mener at dersom man ønsker å utbedre eksisterende vei over Sandviksbakken, vil det gå på bekostning av hushjørner eller trafikksikkerhet, noe administrasjonen ikke vil råde politikerne til.

– Ut i fra den informasjonen vi har mottatt fra blant annet COWI (konsulentselskap red.anm.) tilsier det at det vil være særdeles vanskelig å kunne gjennomføre en utvidelse av Halvar Rasmussens vei uten å måtte fjerne hushjørner. Om det gjøres endringer på veien for å tilpasse det lille man har å gå på, så må trafikksikkerheten lide med å minke kjørefeltene og fjerne et fortau. Dette er lite hensiktsmessig når kommunen fra før har regulert en trasé like nedenfor hvor det er bedre plass til å kunne lage bred nok vei, samt fortau på begge sider. Der det nå er trangest er mellom kystverkets utbygging og gårdshaugen som er fredet, men traséen burde være gjennomførbar, dette vil vi få tilbakemeldinger på under ettersynet, avslutter administrasjonen.

Kommunalsjef teknisk i Øksnes, Janne Kankaala, vil ha vei-saken videre. (Arkivfoto) Foto: Silje Helene Nilsen