Butikken E. Sørdahl AS har lange tradisjoner i Øksnes. Eirik Sørdahl, og foreldrene før han, har til sammen holdt det gående i 63 år.

Nå beveger de seg over i nytt farvann med butikk på nett.

– Det har vært mye snakk om omstillingsbegrepet de siste 20-30 årene. Driver du butikk i dag uten å være i kontinuerlig omstilling, er du ferdig, sier Eirik Sørdahl.

Vil henge med på utviklinga

De har innsett at når du driver butikk på en geografisk endeplass, i en kommune hvor befolkningsveksten ikke ser ut til å skyte fart med det første, må det nye grep til for å klare å øke omsetningen. For butikken som selger sko og fritidsklær i nabolokalene til Rema 1000, har inntektene holdt seg stabile på rundt 5-6 millioner kroner de siste årene, men uten de store overskuddene.

– Vi har sett gjennom flere år at det går mot mer og mer netthandel. Vi får en ny generasjon forbrukere som er vokst opp med smarttelefon, og som vil handle på en helt annen måte enn folk har gjort før. Mens de store varehusene har vært det store i USA, ser man nå at de begynner å få utfordringer. Det tror jeg vi etter hvert vil se i Norge også, fordi netthandelen tar over stadig flere bransjer, sier Sørdahl.

– I dette bildet ønsker vi også å være på nett, legger han til.

Konkurrerer på pris

Nettbutikken ble lansert i forrige uke med rundt 100 varer, og skal gradvis fylles opp. På nett vil de først og fremst selge sko og klær fra de mest kjente varemerkene.

– Dette er varer og merker som allerede blir solgt hos mange andre store aktører på nett. Hvordan skal dere klare å konkurrere med disse?

– Vi skal konkurrere på pris, sier kjøpmannen fra Myre.

Tanken er nemlig at de skal klare å utmerke seg på Prisjakt.no, som er en nettside som sammenligner priser på enkeltprodukter på ulike butikker på nett.

– Der tror jeg at vi skal klare å konkurrere godt med de andre tilbyderne. Når du har drevet butikk i 63 år, og har gode innkjøpsavtaler, får vi tilgang på varer til stort sett samme pris som de andre aktørene. Fordelen vår er at vi har et kostnadsnivå som er mye lavere enn konkurrentenes. Ved at vi driver her vi gjør, har vi lavere utgifter til husleie og personal. Vi kan også drive på en veldig rasjonell måte ved at vi for eksempel har Post i Butikk i samme bygg, og kan trille varene vi skal sende rett over gangen, sier han og legger til:

– Og dette skal komme kundene til gode.

Prisene vil være de samme på nett og som i butikken.

– Folk handler ikke hos oss fordi de er patriotiske, men fordi de får gode varer og gode tilbud, sier han.

Bedre tilbudet i butikken

Butikken har i dag fire ansatte fordelt på 2,5 årsverk. Om nettsatsninga vil føre til flere ansettelser gjenstår å se, men håpet er i alle fall at den skal stryke grunnlaget til arbeidsplassene de har i dag.

– Skal vi ha sjans til å øke vår omsetning, må vi også selge til flere utenfor kommunen. Samtidig er det øksnesværingenes ære at vi har kunnet drive i så mange år, og vi føler oss satt pris på, sier han.

Sørdahl mener satsninga på nett kommer til å gagne også de som besøker den fysiske butikken. Ved å øke kundegrunnlaget gjennom nettbutikken, gir det mulighet til å ta inn et større vareutvalg i butikken enn man vanligvis har kunnet gjøre.

– Det er kanskje skjebnens ironi, men på sikt tenker vi at dette også vil bedre tilbudet i den fysiske butikken, sier han.