Elisabeth Sørdahl serverte bursdagskake til handlende øksnesværinger lørdag formiddag.

- Det å bli 60 år som bedrift er ingen selvfølge i et samfunn som er i konstant endring, sier kjøpmann Eirik Sørdahl.

Det er lørdag formiddag, og hele familien er sving når E. Sørdahl AS markerer sitt jubileum på Myre i en butikk fullstappa av folk.

Butikken, som ble startet av foreldrene Ekroll og Judith Sørdahl i 1954, har holdt det gående i Øksnes i 60 år. Siden oppstart er butikken bygd ut fem ganger, de har etablert Rema 1000 vegg i vegg, og de har startet eiendomsselskap.

Totalt har E. Sørdahl og Rema-butikken i dag mellom 20 og 25 ansatte.

Tok over som 24-åring

Kjøpmann Eirik Sørdahl viser frem sin første bærbare Mac, kjøpt for 10.000 dollar i 1988, for å ha i forretningsøyemed. Han begynte å jobbe i familiebedriften i 1980, og tok over som 24-åring i 1987.

Mye har skjedd siden den gang.

- Det som var lurt for 10 eller 20 år siden, trenger ikke være lurt i dag. Folk sine behov har endret seg radikalt. Før solgte vi varer folk til en hver tid hadde behov for, i dag handler ikke folk nødvendigvis fordi de har et behov - men for å bytte ut noe de allerede har, sier Sørdahl.

Må nå ut til flere generasjoner

- Hva er årsaken til at dere har "stått han av" disse 60 årene?

- At vi har klart å endre oss i takt med tida, og at vi evner å nå ut til flere generasjoner, gjør at vi overlever, sier han og fortsetter:

- Myre er en geografisk endeplass. Det kommer ikke så mange nye folk hit. Vi må derfor ha varer og oppføre oss på en måte som kan gjøre flere generasjoner fornøyd, sier Sørdahl.

- I en verden med utrolig mange synsinntrykk, så er det å komme øverst i folks bevissthet når de skal ha seg nye treningsklær eller sko, utfordrende. Det gjelder å være synlig i flere medier samtidig, jobbe med sponsing og være tilstede, sier han.

- Livsfarlig å drive butikk

Det har de siste årene vært skrevet mye om konkurransen handelsnæringen i regionen opplever fra internett. Sørdahl merker ikke mye til den.

- Jeg tror at de som roper høyest om konkurransen fra nettet, er de som går tom for ideer. Det er livsfarlig å drive butikk. Enten er du oppdatert, eller så er du ute.

- En ting er å ha gode ideer, en annen ting er å ha gjennomføringskraft. Det mener jeg vi har hatt, sier han.

- Netthandelen øker, men den opplevelsen og servicen du får med å gå i en butikk - kan ikke erstattes med data, mener kjøpmannen.

- Hvilke fremtidsplaner har dere?

- Vi ser på mulighetene for å starte nettbutikk, men er ikke helt i mål der. Vi er også ute etter gode eiendomsobjekter, og vil fortsette å investere i eiendom. Vi ser hele tiden etter nye forretningsområder, og er på ingen måte i mål.