Lifjorden. Foto: Hjalmar Johansen (Arkivfoto)

- Så sitter vi her i Lifjorden, uten mobiltelefon-dekning, skriver Trond Ofstad i en e-post til VOL mandag.

Fordi han ikke har hatt dekning siden 3. desember, kan vi ikke nå han på telefon. Det var da Netcom sin sender på Bremnes i Øksnes ble slått ned av lynet, og mobildekninga ble nede.

Nytt abbonement

Ofstad mener teleoperatøren deres har sviktet og ser at eneste løsning er å skaffe tilleggsabbonement fra et konkurrerende selskap.

Etter utallige henvendelser til Netcom og lovnader om at det skal ordnes klarer de ikke fikse problemet, ifølge Ofstad.

Han og kona Mari-Anne har nå kun hatt mulighet til å kontakte folk via Facebook eller e-post, dette inkludert sine arbeidsgivere. Spesielt for Mari-Anne har dette vært problematisk.

I arbeidstiden vil jeg ikke kunne kontakte henne eller motsatt nårhun er i denne senderens område.Alternativet er å kjøre seks kilometer til vi får dekning, skriver Ofstad.

Han har flere ganger vært i kontakt med teleselskapet, og senest i dag, mandag, etter kontakt med flere personer på kunderervice, kommer de med beklagelser og årsak til lang nedetid, skriver han.

For lang tid

Netcom har nå sagt at problemet vil bli rettet opp klokka 16.00 mandag. Ofstad mener klart det har gått alt for lang tid, og mener problemstillingene er mange.

- Hva med engstelige eldre som har gått over til å bruke mobil? De vil ikke kunne påkalle hjelp fra pårørende eller bli kontaktet. Er dette en forsmak på hvordan distriktsnorge vil bli når fasttelefonnettet blir borte? spør han.

- Dette burde være unødvendig i dagens teknologiske samfunn, skriver han.

VOL har vært i kontakt med Netcom sin pressetjeneste som ikke hadde oversikt over dekningsutfordringene i Lifjord og derfor måtte sjekke opp saken før de kan gi nærmere informasjon.

Da VOL prøvde å nå Ofstad på mobil klokka 17.00 mandag ettermiddag, lot det seg ikke gjøre å komme igjennom. Det tyder på at dekningsproblemene fortsatt ikke er fikset.