– Problemene i Lifjorden skyldes et lynnedslag i basestasjonen. Saken ligger hos Telenor som eier utstyret, sier Ellen C. Scheen, kommunikasjonsrådgiver hos NetCom.

Mandag skreiv Trond Ofstad i en e-post til VOL at de hadde gått uten mobildekning i Lifjord i ti dager.

LES MER: Ti dager uten mobildekning

– Telenor sitt ansvar

Ifølge Scheen skyldes den lange perioden uten mobildekning i Lifjorden at Telenor har ventet  på deler for å erstatte basestasjonen som brant ned etter lynnedslaget.

– Telenor har ansvaret for sitt utstyr, og det er de som skal reparere det. Vi har fått en ny rettetid som er klokken 12 i dag. Det vil si at problemet skal fikses i dag klokken 12, sier Scheen.

– Vi håper feilen blir rettet og beklager sterkt de ulempene dette har medført for våre kunder i området, fortsetter hun.

Dekningsproblemer flere steder

Siden VOL publiserte saken om Lifjorden har det vist seg at problemet er større enn som så. Også fra Alsvåg rapporteres det om problemer.

– Jeg har Tele2-abonnement med Netcom-dekning, og har vært uten dekning i tolv dager på Klo. Jeg har vært i kontakt med Tele2 nesten daglig siden 3. desember, og de sier de jobber på spreng for å løse problemet. Det er dekning på Strengelvåg og videre til Myre, men når jeg har vært på jobb i Alsvåg, har dekninga vært borte, skreiv Ann Irene Klo i en epost til VOL mandag kveld.

– Alsvåg dekkes av samme basestasjon som Lifjorden, så problemene her vil også løse seg når feilen er rettet, sier Scheen.

Hva kan folk gjøre dersom basestasjonen ikke blir reparert i dag?

– Det er dessverre langt til neste basestasjon, så vi må bare håpe alt går som det skal med dagens feilretting, sier Scheen.