Fiilmen, som varer i fire og halvt minutt, har fått namnet "Vesterålen Islands Norway-190 miles inside the Arctic Circle". Whole Foods Market spesialiserer seg blant annet på økologisk mat.

Takket ja med en gang

En av de sentrale aktørene i filmen er den engasjerte fiskeren Jarle Arne Henriksen fra Melbu. Han syntes var stas å være med.

– Jeg takket ja med en gang jeg ble spurt, og det hele var unnagjort på en halvtime. Når det er sagt, var det ingen andre som ville, så jeg hadde derfor ikke noe valg, humrer han.

Henriksen er ikke helt ukjent med å bli intervjuet av utenlandsk tv.

– Jeg var med i en dokumentarfilm, signert et japansk produksjonsselskap for mange år siden. Den gikk visst på National Geographic channel, men jeg har aldri sett den, sier han.

Stolt av jobben

Henriksen har drevet for seg selv siden 1982 og er lidenskapelig opptatt av fiskeri og betydningen den har for landsdelen, regionen og menneskene som bor her.

– Noe av budskapet jeg prøvte å få frem i intervjuet er at vi fiskere produserer mat på samme måte som bønder, bare at den er hentet fra havet.

Jeg understreket også hvor viktig det er å ta vare på ressursene, ikke bare for nåtiden, men også med tanke på fremtidige generasjoner.

Å være fisker kan til tider være steintøft, men alt det positive veier opp. Jeg elsker yrket mitt, slår Henriksen fast.

Fast kunde

Fabrikksjef ved Norrway Seafoods Melbu, Martin Rasmussen, forteller til VOL at bakgrunnen for filmen så dagens lys, var at Whole Foods Market kontaktet dem

– Vi har Whole Foods som kunde. De fortalte oss at de ønsket å lage en film der de blant annet så på historien til norsk fiskeri  og måten Norge har forvaltet fiskeriet på, opplyser han.

Tror på positiv effekt

Filmteamet bestod av seks personer og brukte omtrent en uke på jobben.

Mesteparten av innspillingen fant sted på Melbu, i tillegg til en liten avstiller til Bø. Fabrikksjefen håper og tror at filmen vil skape en positiv effekt.

– En slik film, som også ligger på You Tube, er jo bare positivt for fiskeriet i Vesterålen og for oss. Den kan bidra til å øke etterspørselen, så dette er en del av markedsarbeidet, slår Martin Rasmussen fast.