Foto: Marius Fiskum

Siden skreisesongen startet har hele 145 ulike aviser,magasiner, TV-reportasjer og digitale medier fortalt tyskerne om norsk skrei.

– En god historie, som bygges oppår etter år, selger godt. Omtalen av skreien har vært eventyrlig i år,konstaterer Norges sjømatråd sin fiskeriutsending for Tyskland og Polen,Kristin Pettersen i en pressemelding.

Satser i Tyskland

Det tyske markedet har vært ett av satsningsområdene forNorges sjømatråd, og skreisalget har økt med 30 prosent fra i fjor til i år. I løpet av de siste årene er skrei blitt etetablert begrep. Du finner skrei på tyske restaurantmenyer, i matblader og igigantmagasiner som Stern.

– Nøkkelen er markedsføring av skreiens norske opphav. Utenden gode historien om skreien, som inkluderer tradisjonen og forvaltningen,uten de autentiske møtene med mennesker og den fantastiske naturen, hadde ikke dette vært mulig, slår hun fast i pressemeldingen.

De små historiene

I den foreløpige oppsummeringen av skreisesongen 2014 retterKristin Pettersen derfor en stor takk til de mange bedriftene ogenkeltmenneskene som har vært med på å løfte skreien ut i verden, blant annettil Tyskland.

– Det betyr noe når en tysk stjernekokk får spise skrei meden norsk familie på Myre, eller får skjære torsketunger i konkurranse medlokale ungdommer. Selv om stiv kuling sørget for at det ikke ble skreifiske iLofoten, gjør møter med blide og åpne mennesker at alle drar hjem med en godfølelse og enestående opplevelse. Kokker og journalister vi har hatt på besøkhar opplevd at alt fra flybesetning til lokalsamfunn strakk seg for at deskulle få skrei og at vi skulle komme oss frem. Sånt gir gode historier å tamed hjem, sier Pettersen og nevner noen av de mange i Lofoten og Vesterålen sombidro:

– Takk til trandamperiet som hargitt oss nydampet tran og røkt rogn, og til fiskeren som dro ut medjournalisten på slep. Takk til mottaket som tok vare på skreien fra dagen før.Slik fikk vi vist frem prosessen med å pakke skrei med kvalitetsmerke, mens kulingenulte utenfor fabrikken. Jeg vil også takke verter og vertinne som ikke ble nervøse,selv om de tar imot kokker med Michelin-stjerner i fleng. Flyvertinna påWiderøe, som hjalp oss med å få det alt for store TV-utstyret til Svolvær,fortjener også en takk. Det gjør også hotell og reiselivsbedrifter i Lofoten ogVesterålen for all smidighet. Mange i Lofoten og Vesterålen er nevnt, fleresikkert glemt. Det som i alle fall er sikkert er at de tyske journalistene ogkokkene aldri glemme. Og det vil merkes også i sesongene som kommer, avslutterKristin Pettersen.