Det er mandag, og klokka er 18.15. Johansens Zoo på Sortland har vært stengt i over en time. Likevel er det fullt av kunder i en av de største dyrebutikkene i Nord-Norge. Hva skjer? Jo, det er kundekveld. Det betyr at butikken holder åpent fra 18 til 20, når det til vanlig er stengt.

– Det ser lovende ut nå, og det har jo bare så vidt begynt.

– Måtte prøve selv

Eier Elisabeth Johansen og datteren Monica Johansen er travelt opptatt med å betjene de rundt 20–30 kundene som allerede har kommet innom, men de tar seg likevel tid til en prat med SortlandsAvisa.

– Vi har sett andre butikker på Sortland har kundekveld, og vi tenkte vi måtte prøve selv.

Timen fra ordinær stengetid klokka 17 til kundekvelden startet, har de brukt på å fylle lokalet med salgsplakater. «40 prosent på alle kloremøbler», står det på en av dem.

– Vi har tilbud på de aller fleste typer varer. Kundekvelden har vi for å gi kundene gode tilbud, men det er jo også selvsagt for å prøve å tjene litt ekstra penger til bedriften, sier Elisabeth Johansen.

Kan bli flere

Det er første gangen butikken prøver seg på en ordentlig kundekveld.

– Vi har hatt en slags kundekveld tidligere, der vi inviterte medlemmene i Sortland hundeklubb. Det var bra, men vi ville ha en kveld som var åpen for alle også.

Datteren Monica sier de bare har markedsført kundekvelden gjennom Facebook.

– Og det ser ut som det har vært nok. Hvis det blir en suksess, som det ser ut til at det blir, ønsker vi å fortsette med det, og i hvert fall ha én kundekveld til før jul, sier hun.

Om det blir noe av, planlegger de å arrangere en auksjon.

– Vi har også andre ideer til ting vi kan gjøre som kan lage litt liv, sier Monica og Elisabeth Johansen.

Mye folk

Johansen Zoo er langt fra den eneste butikken i Sortland som har kastet seg på bølgen med kundekveld. Vill & Vakker medispa har hatt flere kundekvelder de siste årene. Intensjonen med konseptet, ifølge daglig lede Marianne Lanesskog, er blant annet tiltrekke seg kunder som man ikke treffer på andre tidspunkt.

– På kvelden har folk bedre tid. Og så er det er en fin måte å profilere seg på. Når vi arrangerer kundekvelder er vi opptatt av at kundene skal få noe matnyttig med seg, sier hun.

Sist Vill & Vakker medispa arrangerte kundekveld, kom det 370 stykker innom.

– Det ble så mye folk at vi måtte bruke kontorlokalet. Det var veldig mye jobbing, så det er ikke noe vi kan gjøre for ofte. Men det er et artig arrangement, og så er bra for businessen, slår Laneskog fast.