I over ett år har Kystvaktas skip seilt uten helikoptre om bord etter at de utdaterte Lynx-helikoptrene ble satt på bakken.

Skulle komme i 2008

Det var helt tilbake i 2001 at Forsvaret bestilte 14 NH-90-helikoptre. Seks av dem skulle til de nye fregattene til Sjøforsvaret, mens åtte skulle erstatte Kystvaktas gamle Lynx-helikoptre, skriver NRK.

– Dette har tatt lengre tid enn forventet, så det er klart at alle ønsker nå at det skal gå så kort tid som mulig til vi har de første NH-90ene operative på Kystvakta, sier Stian Roen, kommunikasjonssjef i Luftforsvaret til NRK.

Helikoptrene skulle i utgangspunktet være på plass innen 2008, men sen og mangelfull leveranse fra fabrikken og innkjøringsproblemer har ifølge statskanalen forsinket prosessen kraftig.

VOL omtalte også forsinkelsen for et drøyt år siden.

Les saken: Kystvakta blir uten helikoptre i flere måneder

– Det er klart at vi kan rykke raskere ut til hendelser med et helikopter, men vi får en periode på noen måneder – fram til våren, før helikopterkapasitet igjen er en del av kystvaktskipene, sa stabssjef ved kystvaktbasen kommandør Ottar Haugen den gang.

Det skulle imidlertid vise seg at forsinkelsen skulle bli enda større.

– Politisk skandale

Klinikkoverlege Mads Gilbert ved UNN reagerte den gang kraftig på nyheten om at kystvaktskipene ble uten helikoptre.

– Det er etter min mening helt meningsløst og uforståelig at man ikke klarer å ha kontinuerlig helikopterkapasitet hos en av våre aller viktigste maritime redningsressurser, sa han til avisa iTromsø.

Nå går Jan Arild Ellingsen (Frp) enda lenger og kaller saken en politisk skandale

– Dette er tragisk. Her har man hatt rimelig god tid – alle har visst at vi skulle få dem, alle har visst hva slags utstyr de skulle ha om bord og hva slags oppdrag dem skulle gjøre, sier Ellingsen til NRK.