Oppgaven hans under mesterskapet blir å lage daglige små videosnutter som legges ut på Coca-Cola sine Snapchat- og Instagram-kontoer.

Det betyr mange potensielle følgere over hele landet, og muligens også utenfor landegrensene. Akkurat det synes Herman Henriksen er litt skremmende.

– Jeg er litt nervøs, men jeg satser på at det går bra. Aller mest gleder jeg meg, sier han til VOL.

Ville ha jobben

Henriksen oppdaget konkurransen om å bli Coca-Cola sin stuntreporter under Ungdoms-OL for en måneds tid siden. Han kastet seg rundt og sendte inn en videosøknad, som du kan se øverst i saken.

(Søknaden besto i utgangspunktet av flere ulike snutter, som i videoen over er klippet sammen til en snutt)

Instagramkontoen til Henriksen finner du her.

Ungdomsskoleeleven legger ikke skjul på at han nesten var besatt på å vinne konkurransen og å skaffe seg det ærefulle oppdraget.

– Den jobben skulle jeg få, var min umiddelbare tanke. Jeg syntes det virket utrolig artig å få være med på noe slikt og er sikker på at det blir veldig gøy, sier Herman, som reiser til Lillehammer 18. februar-

Han skal være sammen med resten av TV-teamet i fire dager.

Eksakt hva de korte snuttene Henriksen skal produsere kommer til å inneholde, vet han ikke ennå. Noen ideer har han allerede.

– Jeg vil at det skal være humoristisk, i alle fall, presiserer han.

Les også: Malin møter kronprinsen

Har stor tro

Coca-Cola Norge var ikke tvil om at sortlendingen var den soleklart beste kandidaten til å vinne konkurransen.

– Etter å ha sett de morsomme filmsnuttene hans på Instagram har vi stor tro på at folk virkelig kommer til å digge Herman, sier Anne-Marit Ihlen, Franchise Marketing Manager i Coca-Cola Company Norge.

Les også: – Dette var veldig stort

Verdenspremiere på Snapchat

At OL skal direkterapporteres på Snapchat, skjer for første gang i historien, noe som gjør både konseptet, og ikke minst Herman Henriksen, historisk.

– Sosiale medier handler om å formidle engasjerende øyeblikk – og ingen gjør det bedre enn de unge. Vi liker å si at Ungdoms-OL er et laboratorium, og når vi nå finner nye måter å engasjere folk, så føler vi virkelig at vi lever ut vårt eget slagord som er Go Beyond Create Tomorrow, sier Magne Vikøren, kommunikasjons- og markedssjef i Lillehammer 2016.

Han gleder seg stort til å se hva den 15 år gamle gutten får til i Coca-Cola sine egne kanaler.

– At en samarbeidspartner som Coca-Cola, med sin lange olympiske historie, også lever ut slagordet til Ungdoms-OL, og samtidig tar med de unge i sin kommunikasjon, synes vi er veldig spennende, avslutter Vikøren.

Les også: I morgen tenner hun OL-ilden

Ligger våken om kvelden

Den kreative tenåringen har laget en rekke videosnutter de siste årene, der mange av dem har blitt lagt ut på sosiale medier.  Ideene får han ofte om kvelden, mens han ligger i sengen.

Det er også der han går gjennom og evaluerer det han har gjort den aktuelle dagen. Filmene blir laget etter skolen, men går ikke ut over skolearbeidet.

- Nei, det er ikke noe problem, smiler Henriksen.

Drivkraften hans for å holde på med de kreative syslene, er å skape noe.

– Og så synes jeg det er artig å se hvordan folk reagerer på det jeg gjør, sier han.

Går alt etter planen blir videoproduksjon også noe han fortsetter med på sikt.

– Jeg ønsker å jobbe innenfor tv når jeg blir eldre, slår han fast.

Les også: Vesterålen får stor oppmerksomhet i svensk ukeblad

Stolt mor

Moren til Herman Henriksen, Siv Pedersen, synes det er stor stas at sønnen får slippe til som reporter under ungdoms-OL-

– Jeg er glad på hans vegne. Han synes alltid det har vært artig med film og media, som er ham i nøtteskall. Derfor er denne muligheten en unik muligehet for ham, sier hun.

Å sende 15-åringen nedover til Lillehammer helt alene, er hun ikke bekymret for.

– Ikke i det hele tatt. Han er vant til å reise, og dessuten blir han godt tatt vare på av produksjonsteamet der, understreker Siv Pedersen.

Får endelig oppleve OL

Selv tror Henriksen selv det hjelper å være en blid og glad person når man søker seg til en slik jobb.

– Er du fra Sortland, så er du en blid person uansett. Enten fordi du bare blir sånn av å bo på Sortland, eller fordi du blir i godt humør av å se alle de som er i godt humør.

Han ser forøvrig frem til at også han endelig får oppleve et OL på Lillehammer.

– Eldre folk rundt meg prater om OL i 1994 en gang i blant, men jeg var ikke en gang født da. Jeg har kun sett litt fra åpningsseremonien, men nå får jeg altså oppleve et OL selv. Det blir stas, sier Henrik.

Løfter fram ildsjeler

I januar og februar reiste den olympiske ild landet rundt for å løfte frem unge ildsjeler, som skaper aktivitet for barn og unge i sitt lokalmiljø. Fakkelturneen besøkte 21 byer over hele landet, med en storstilt feiring for de unge på hvert sted.

Lillehammer 2016 er navnet på det fjerde Ungdoms-OL. Arrangementet går fra 12.-21. februar på Lillehammer, Hamar, Gjøvik, Øyer og i Oslo. 1.100 unge utøvere i alderen 15 til 18 år konkurrerer i 70 øvelser i 15 olympiske vinterdisipliner.

Lekene involverer ungdom på alle områder, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.