Om Danielsen får det som han vil, kan det bli charterbåtscervice i Vesterålen. Sortland havn er en het kandidat til å bli hjem for en hurtiggående passasjerbåt.

– Her er det mange muligheter. Folk og bedrifter jeg har vært i kontakt med mener det er et stort behov for en lokal charterbåt, i forbindelse med turisme og som et tilbud til lokalbefolkningen, sier Danielsen.

Planen er å få finansieringen på plass for et fartøy som koster mellom seks og ti millioner kroner. Det vil kunne ta 12 passasjerer og ha åtte køyeplasser for overnatting.

– Mulighetene er mange, men vi er avhengige av å treffe spikeren på hodet helt fra start, understreker Danielsen.

Trenger finansiering

Selskapet Sortland Charter AS ble stiftet i mars. Neste steg er å få gjennomført en markedsundersøkelse og å sikre finansiering av båten.

– I slike satsinger er det ikke bare å hive seg rundt. Jeg er avhengig av at Innovasjon Norge tror på prosjektet, i tillegg til at jeg må investere egne midler. I så måte er det avgjørende at det faktisk er et lønnsomt marked, sier Danielsen.

Sortland Charter er i ferd med å utarbeide en markedsanalyse for chartertilbud sjøveien i Vesterålen.

Vurderer Torghuken

I neste uke er han på besøk i Vesterålen for å befare havner. Da er Sortland et selvskrevet alternativ.

– Jeg har bodd i Sortland i flere år, så det er et sted jeg kjenner godt til. Kjæresten min er fra Alsvåg. Jeg kan godt tenke meg Sortland som utgangspunkt, men tilbudet er litt begrenset. Torghuken er eneste alternativ å drive virksomheten ut fra, og den blir i minste laget, sier Danielsen.

Han mener dessuten at huken ligger værhardt til.

– Charterbåten trenger en permanent havn, derfor vurderer jeg også å etablere meg på Stokmarknes, sier skipperen.

– «Alle» har råd

Chartervirksomheten skal være et tilbud rettet mot turister, og vil således konkurrere med lignende tilbud på Andenes og i Svolvær.

– Tanken er å få til et samarbeid med tjenesteleverandører på reiselivssiden. Jeg kan levere gjestene deres rett på døra eller drive egen hvalsafari. Lokalmarkedet vil trolig ha stor betydning for driften, sier Danielsen.

I det hele vil det være et svært anvendelig fartøy. Til eksempel kan den chartres for å kjøre folk til konserter eller andre festligheter.

– Tjenesten må være i en slik prisklasse at de aller fleste har råd til å bruke den. Både for dem som ønsker seg en eksklusiv tur, og de som vil samle en gjeng og ta seg en tur til Svolvær eller et annet sted, beskriver Danielsen.

Nattfartøy

Skipperen sikter seg inn på å kjøpe en hurtiggående glassfiberbåt med fire dobbeltlugarer som har dusj og toalett.

– En sånn båt bruker 400 liter diesel i timen på full fart. Å fylle tanken koster 70.000 kroner. Båten kan kjøres natt og dag, men det krever litt mer designmessig av farkosten, forklarer Danielsen.

Han har vært skipper på en 130.000 tonns bøyelaster, og har 30 års fartstid med smått og stort. Det er altså ikke en skårunge med en lys idé som nå forsøker å dra i gang et charterselskap.

– Å drifte en slik båt er ikke noe du gjør uten videre, men jeg har tro på prosjektet. Det må trolig legges ned betydelige mengder egeninnsats, men jeg skal bruke lokalt mannskap og lokale krefter der det lar seg gjøre. Det er litt av poenget, å gjøre tjenesten til en vesterålsk opplevelse. Egentlig skulle selskapet hete Vesterålen Charter, men det navnet var opptatt, sier Danielsen humrende.

Når du kan chartre en tur ut i skjærgården er ennå ikke klart.

– Det vil være avhengig av finansiering. I neste uke kommer jeg til Vesterålen for å snakke med kontakter og å sjekke ut forholdene. Foreløpig har jeg fått svært gode tilbakemeldinger på prosjektet, sier Danielsen.