Representanter fra Sortland kommune, Statens vegvesen og Nordlands fylkeskommune møttes torsdag for å starte arbeidet med den fremtidige utformingen av Vesterålsgata, som går gjennom Sortland sentrum.

– Det var et viktig møte. Flere utbyggingsprosjekter langs veien, blant annet ved Strandskogjordet, gjør at det er viktig at vi er tidlig ute og planlegger trafikksituasjonen både på kort og lang sikt, sier ordfører Tove-Mette Bjørkmo (Ap).

– Vi er åpne og velvillige for utbyggingene. Ved Sortlandsbrua og avkjøringene til Esso og Statoil/Kystvakta er det allerede mye trafikk, og det er prekært å få til løsninger for avkjørsler og parkering for utbyggingene fremover, legger hun til.

Les også: Bekymret for større trafikale problemer

Gang- og sykkelvei på brua

Vesterålsgata er eid av fylkeskommunen, alle kryssende veier er kommunale, og Sortlandsbrua er statlig.

– Derfor er det viktig at vi samkjører prosjektene, slik at kostnadene på utbedringene blir lavere, sier samferdselsråd Willfred Nordlund.

På Sortlandsbrua vil et handlingsprogram for en gang- og sykkelvei starte i 2018, og denne skal knyttes til tilsvarende prosjekter på Strand og i Sigerfjord.

Stor barnehage i sentrum

På lang sikt har kommunen en visjon om å bygge en større barnehage i Sortland sentrum, blant annet av miljøhensyn.

– Alle barnehagene fungerer fint i dag. Innbyggere i Vestmarka som jobber i sentrum, kan fint gå eller sykle til jobben, men har de barn i for eksempel Prestelva barnehage, blir det gjerne til at de kjører bil. Med en stor barnehage i sentrum vil det gi flere fotgjengere og syklister og færre bilister i Sortland, sier ordfører Bjørkmo, som understreker at bygging av en slik barnehage ligger flere år frem i tid.

Les også: Markveien på Sortland er åpnet igjen

12 millioner i tiltak

I august i fjor ble det fra fylkeskommunens hold bevilget 12 millioner kroner til tiltak i Vesterålsgata. Pengene skal brukes i løpet av neste år.

Det er fortsatt ikke bestemt hva de konkrete tiltakene blir, men en tiltaksplan er under utarbeiding nå, ifølge Bjørkmo.

Pengene er bevilget for trafikksikkerhet, ikke sentrumsutvikling. Det vil si at tiltakene først og fremst går ut på å bedre sikten og belysningen i gata, i tillegg til å skape en lettere kryssing av veien for fotgjengere.