- Et viktig steg på vegen mot videre satsing, sier Gard L. Michalsen.

I desember 2014 startet Gard L. Michalsen, som opprinnelig kommer fra Bjørnskinn i Andøy, opp medienettstedet Medier24. På halvannet år har han opplevd stadig vekst. Nå har selskapet, eller bransjestedet om du vil, fått sin første investor, skriver Dagens Næringsliv.

- Jeg er selvsagt meget glad, takknemmelig for og fornøyd med at Chul Aamodt og Screensailor ønsker å investere i Medier24, sier Michalsen til VOL.

Les også: -Virkelig en inspirasjon til å stå på videre

Verdt to millioner

Det er selskapet Screensailor AS som har investert seg inn i Medier24 og har kjøpt fem prosent av aksjene.  Investor og oljenettavisredaktør i nettavisen enerWE.no, Chul Aamod, har spytter inn 100.000 ferske kroner.

Ifølge Dagens Næringsliv verdsetter denne "operasjonen" Michalsens bedrift til to millioner kroner. Amodt får til gjengjeld kontroll over fem prosent av aksjene.

- Hvordan kom samarbeidet i gang?

- Vi er blitt kjent som to mediegründere med prosjekter som ligner litt på hverandre, og som kan lære mye av hverandre. Da han fattet interesse for å investere i Medier24, var det riktig tidspunkt for meg å selge ut en liten bit av selskapet og få første "investor" på laget, forteller Michalsen.

Les også: Michalsens media med Aftenposten avtale.

Ble imponert

Michalsen forteller videre at dialogen og erfaringen fra Aamodt er minst like viktig som pengene i forbindelse med investeringen.

- Det er både likheter og forskjeller på Medier24 og enerWE, men først og fremst kjenner tror jeg vi kjenner igjen gründerånden og engasjementet. Jeg har latt meg imponere av hvordan enerWE uten skrupler etablerte seg mot eksisterende aktører - og ikke minst med en helt ny forretningsmodell har stått for viktig nyskaping i bransjen. Jeg har lært mye av enerWE og Chul, som ligger «ett år foran» Medier24. Og ser fram til å fortsatt gjøre det, utdyper han.

- Billig og nøkternt

Medier24 AS omsatte i 2015 for nær 400.000 kroner, med et resultat i pluss. Aksjeselskapet ble etablert i fjor sommer, og før det omsatte nettavisen for rundt 100.000 gjennom Michalsens enkeltpersonforetak.  Til sammen en omsetning på rundt en halv million kroner. En omsetning som etter drøyt fire måneder av 2016 allerede er passert.

- Foreløpig primært på stillingsannonser, og potensial for solid vekst på flere områder. Medier24 styrer mot en omsetning på mellom 1 og 2 millioner kroner i år. Og mer hvis vi lykkes med videre satsing, sier Michalsen

Satser offensivt

Inntekten fra aksjesalget vil Michalsen nå bruke som et ledd i en offensiv satsing. - Det gir ingen grunn til å hvile på noen laurbær, men det gir et lite pusterom og blir et viktig steg på veien videre, sier han.Den satsingen skal på litt sikt bety noe mer kraft både på redaksjon og salg. Og Medier24-gründeren understreker: - Alt begynner med godt, redaksjonelt innhold. Det viktigste nå handler om å sørge for at Medier24 kan gi enda mer, bedre og grundigere journalistikk.

Vil tjene penger

Til Dagens Næringsliv forteller investor Chul Aamodt  at han har tro på at investeringen vil kaste godt av seg etter hvert.

-Jeg gjør det fordi at jeg tror at jeg vil tjene penger på det. Jeg kom fra oljebransjen og tjente gode penger på det jeg var med på å bygge opp der. Da jeg solgte meg ut på topp, satt jeg igjen med 21 millioner kroner, sier Aamodt.

Når vi spør Michalsens hvilken formel han har brukt for å komme dit han foreløpig er, svarer han:

- Jeg følger samme oppskriften som da SortlandsAvisa ble etablert. Hardt arbeid, godt innhold, redaksjonell integritet og offensivt salgsarbeid, slår Gard L. Michalsen fast.

Fakta: Screensailor ASSCREENSAILOR AS er et privat eiet investeringsselskap.

Selskapet bidrar i hovedsak til vekst gjennom kapital i kombinasjon med arbeidsinnsats, erfaring og nettverk.

Selskapet har eierandeler i blant annet enerWE AS, Inspera AS, Cloudnames AS og Tactic Real-Time Marketing AS.

I tillegg har selskapet investert i globale indeksfond.Fakta: Medier 24 AS Driver nettavisen Medier24.com, som ble etablert i desember 2014.

Aksjeselskapet ble stiftet sommeren 2015. Nettavisen spisser seg på medier, kommunikasjon og teknologi, og når i snitt 25.000 unike brukere hver uke.

Gard L. Michalsen er gründer, ansvarlig redaktør og daglig leder. Og inntil nå også eneeier av selskapet.