Johnny Danielsen stiftet nylig charterselskapet som skal drive personfrakt i den vesterålske skjærgården.

Planen er å få finansieringen på plass for et fartøy som koster mellom seks og ti millioner kroner. Det vil kunne ta 12 passasjerer og ha åtte køyeplasser for overnatting.

Danielsen har over 30 års fartstid på forskjellige fartøy, og har bodd på Sortland i flere år. Nylig var han tilbake i Vesterålen for å snakke med Innovasjon Norge og Fabrikken Næringshage angående prosjektet.

Besøket ga også et annet svar. Sortland har ikke gode nok havneforhold for å drive en turisttjeneste med charterbåt fra.

Les leder i havnestyrets kommentar: - For dårlige havneforhold

– Sortland faller ut

Da VOL tok en prat med Danielsen hadde han nettopp vært på kurs med Vesterålen reiseliv angående bruk av sosiale medier i reiselivsøyemed.

– Nå har jeg også fått svar fra Innovasjon Norge angående ei prosjektskisse som var sendt inn. De var svært positive og oppfordret meg til å søke om midler, sier Danielsen, som dermed er et steg nærmere realisering av charterbåttjenesten.

Men han har også vurdert hvor tjenesten skal ha hjemmehavn.

– Sortland tror jeg faller ut i den forbindelse. Sortland havn har etter hva jeg forstår mange fine planer for framtida, men i det femårsperspektivet jeg jobber med, er havna på Stokmarknes bedre egnet, sier Danielsen.

– Stokmarknes bedre

For å drive charterbåttjenesten trenger selskapet en fast liggeplass, skjermet for det verste uværet og gjerne som flytebrygge.

– Flere havner i Vesterålen kommer til å bli tatt i bruk, så det er ikke slik at båten ikke kommer til å bruke Sortland havn, men som fast hjemmehavn taler det meste for Stokmarknes, sier Danielsen, som i utgangspunktet ønsket å ha basen sin i Blåbyen.

Torghuken har vært målt opp mot tilbudet i Stokmarknes, og funnet dårligere.

– Jeg kommer kanskje til å hente folk og slikt på Sortland, men jeg anser ikke Sortland havn som egnet sted å drive charterbåtservice. Sortland har bare Torghuken og jeg vil ikke jage bort de båtene som ligger der nå. På vinterstid er huken veldig utsatt for dårlig vær. Slik jeg forsto den tidligere havnesjefen i Sortland, var det risikabelt å ligge der, sier Danielsen.

Flere steder

Danielsen ser for seg en tjeneste der han server reiselivsnæringen og det lokale behovet for charterbåt fra flere steder.

– Slik det ser ut nå, blir Stokmarknes en hovedbase. Jeg går til Sortland ved behov. Tidsperspektivet er to-tre år for å kunne få testet konseptet, sier Danielsen.

Chartervirksomheten skal være et tilbud rettet mot turister, og vil således konkurrere med lignende tilbud på Andenes og i Svolvær.

– Tanken er å få til et samarbeid med tjenesteleverandører på reiselivssiden. Jeg kan levere gjestene deres rett på døra eller drive egen hvalsafari. Lokalmarkedet vil trolig ha stor betydning for driften, sier Danielsen.

I det hele vil det være et svært anvendelig fartøy. Til eksempel kan den chartres for å kjøre folk til konserter eller andre festligheter.