Biltema på plass på Sortland til jula 2017?

Toyota er i gang med arbeidet ved Sortlandsbrua. Når det er ferdig, starter byggingen av Biltema på Sortland.
Sortland

Bodøværingene Tord U. Kolstad og Inge Henning Andersen kjøpte i april opp butikker på hver sin side av Sortlands-brua: Rema 1000 Selnes og Coop Prix på Sortland.

– Lever av å selge

Ifølge nettavisa  Bodø Nu ble butikkene  solgt for omtrent 50 millioner kroner. Selskapet Kg Øra AS kjøpte i samme måned opp Toyota-bygget på Sortland for drøye 14 millioner kroner. Daglig leder Einar Mårstad forteller det var naturlig å selge unna butikkene.

– Vi utvikler eiendommer for å selge dem. Det er en naturlig del av det vi gjør – vi er ikke eiendomsinvestorer. Vi måtte også selge for å finansiere Biltema, også skal vi fylle ut et område på 40 mål på Strand til sommeren. Vi kommer til å selge unna Biltema-bygget også.

– Hva mer kan du si om det som skal skje på Strand?

– Det er såpass nytt, at det er ikke så mye å si. Men det er regulert i sentrumsplanen, og vi jobber med fylle til sommeren for å klargjøre areal for nye leietakere. Mer konkret har vi ikke nå.

– Ikke mye nytt

Når det gjelder tomta til Biltema, er det heller ikke mye som skjer foreløpig.

– Det er ikke så mye nytt. Toyota Nordvik bygger nytt og åpner i utgangspunktet 4. januar. Vi må vente til da med å begynne arbeidet. 5. januar klokka 8 begynner vi. Det kan hende vi må måke snø i starten, men vi får håpe på samme vinter som vi har hatt nå, da vi har kunnet jobbe hele vinteren. Vi åpner forhåpentligvis Biltema opp mot jul 2017, sier Mårstad.

Administrerende direktør Knut Svenningsen i Biltema sa tidligere i vår at de håpet på åpning høsten neste år.

– Dersom byggingen går som den skal, håper vi å åpne en gang på høsten i 2017. Eksakt når er vanskelig å si, men vi ligger godt an i løypa.

Svenningsen er mer knapp nå.

– Jeg har ingen nye kommentarer vedrørende saken. Vi er nå inne i siste forhandlinger. Når dette er på plass, kan vi komme med mer informasjon.

Mer enn bil

Biltema selger i hovedsak egne merkevarer innenfor bil, båt, MC, bygg, hjem og fritid. Utvalget av bildeler og verktøy har gitt kjeden klengenavnet «gubbdagis» i Sverige, et sted kona kan plassere mannen mens hun shopper.

– Etter hvert som sortimentet har vokst til andre varegrupper enn bil, har kjønnsbalansen i kundemassen blitt jevnere. Men det er fortsatt en klar overvekt av menn som handler hos oss, sier Svenningsen.

Nye varegrupper som hest, camping, jakt og fiske har slått spesielt godt an, ifølge ham.