Sortlandsgutten Magnus Fredriksen (14) og kompisen Stian Ellingsen Johnsen (15):

Vil erobre Youtube

Youtube som mediekanal er i sterk vekst. Sortlandsgutten Magnus Fredriksen (14) og kompisen Stian Ellingsen Johnsen (15) håper en dag å kunne leve av Youtube-hobbyen.
Sortland

Magnus Fredriksen satser nå på at hobbyen hans som youtuberen «TXD» skal gjøre ham kjent. Enn så lenge, 1,5 måned etter oppstart, har han kun 60 abonnenter og drøye 2.000 visninger. Han tror likevel at han er kommet for å bli.

Magnus mener at Youtube kan være en måte for unge å delta i det digitale samfunnet vi lever i.

– Jeg gjør dette fordi det er en stor hobby. Det å være en del av et samfunn, samt det å lage sin egen underholdning i form av film, er veldig interessant, sier han.

Størst i verden

Youtube er verdens største nettsted for videoklipp, der brukerne selv kan laste opp, dele og vise videoer. Etter at det ble grunnlagt i 2005, har det vokst i full fart.

I 2008 ble det rangert som tredje mest besøkte nettsted i verden, og i 2009 uttalte Youtube-gründer Chad Herley at nettstedet hadde passert en milliard videovisninger om dagen. I 2012 hadde nettsiden 4 milliarder daglige visninger, ifølge The Telegraph.

Youtube selv har ikke gått ut med eksakte visningstall, men opplyser om at tiden folk bruker på Youtube har økt med 50 prosent hvert år de siste tre årene.

Unikt

Youtuberne tilbyr sine følgere en type innhold som man ikke finner i de tradisjonelle mediene. Nettopp dette er viktig for å gjøre det godt på Youtube, mener høyskolelektor på Institutt for markedsføring ved BI, Cecilie Staude.

– For å gjøre det godt på Youtube må man kunne tilby noe unikt. Man må ha sin egen nisje, sier Staude til Dagbladet.

Magnus og kompisene hans på Sortland lager blant annet videoer med ulike utfordringer som de får tilsendt av den lille fangruppa de har. Et eksempel er kanel-utfordringen, der de spiser en skje kanel. Humor er med andre ord viktige element, og det har Magnus fokus på i videoene.

– Jeg prøver å ha humor i det jeg gjør, sier han.

Å se klipp og å følge kanaler på Youtube er noe «alle» unge gjør, og bruker mye tid på, tror Magnus.

Vil leve av Youtube

Mange, på verdensbasis, men også i Norge, har store inntekter fra reklamer i forbindelse med sine videoer. Youtubes markedsmodell er nemlig slik at eieren av videoen får overført 55 prosent av reklameinntektene. Youtube beholder 45 prosent.

Høyt oppe på lista over de som har innkassert mest penger fra Youtube, finnes blant annet popartist Taylor Swift, som i 2015 tjente 4,1 millioner dollar fra visninger av musikkvideoer, ifølge Dagbladet.

Guttene på Sortland medgir at de enda ikke har slått gjennom, og at det er en lang vei med hard jobbing for å komme dit at de kan leve av å lage videoer på Youtube.

Men at det er mulig, og at det er målet, er de ikke i tvil om.

– Må se fremover

Kulturminister Linda Hofstad Helleland uttalte sist helg til Dagbladet at vi må se fremover, og forstå hvilken mulighet Youtube er for unge til å bli en del av den digitale verdenen vi lever i.

– Youtube bør brukes til å forvalte norsk språk og kultur. Det er en måte å nå ut med det til unge. Vi er ledende i verden når det kommer til digitalisering. Dette er flinke, utdannede folk. I denne kanalen kan kreative mennesker få brukt talentet sitt, istedenfor at de skal sitte å vente på å komme gjennom nåløyet til i TV-produksjon, sier hun til Dagbladet.

Lang vei å gå

I Norge er det youtuberen «Sara Beauty Corner» som har desidert flest visninger og følgere. 2,3 millioner følgere ser hennes videoer om blant annet sminke og negledesign. Totalt har hennes videoer blitt sett 216 millioner ganger.

Rapperen Mads Veslelia, som skal spille på Fæsterålen i sommer, er en annen som har fått stor oppmerksomhet på Youtube. Nå har han signert platekontrakt med Sony, og drømmer om å slå gjennom internasjonalt.

TXD har med andre ord mye å jobbe med for å nå toppen.