- 2015 var et godt år, og derfor kan vi dele ut et solid utbytte. I Gjensidige går mesteparten av utbyttet til kundene, sier Helge Leiro Baastad, som er konsernsjef i Gjensidige i en pressemelding.

Gjensidige har omtrent 800.000 kunder i Norge, og samlet får de utbetalt mer enn 1,9 milliarder kroner i kundeutbytte. Gjensidige begynte å betale ut kundeutbytte i 2007, og siden den gang har kundene fått nesten 13 milliarder kroner i utbytte fra selskapet.

- Det er spesielt hyggelig at kundene får et solid utbytte i år, da vi feirer 200-årsjubileum, sier Baastad.

Historiske røtter

Kundeutbyttet fra Gjensidige har historiske årsaker. Selskapet var eid av kundene frem til 2010, da eierskapet ble samlet i den kundestyrte Gjensidigestiftelsen. Alle som tegner skadeforsikring i Gjensidige i Norge blir automatisk medlem i stiftelsen og får rett til kundeutbytte.

Gjensidigestiftelsen videreformidler aksjeutbytte fra Gjensidige til kunden, og deler i tillegg ut store midler til samfunnsnyttige formål over hele landet. Alle frivillige lag, organisasjoner eller ildsjeler kan søke om midler.