– De er nødt til å være med på kostnadene, ellers får vi det ikke til. Fordelingen må vi komme i lag og finne ut av, sier Bjørkmo i en kommentar til spørsmålet om hvem som skal betale en ny vei på nedsiden av Byggmakker og de andre næringsaktørene på nedsiden av Vesterålsgata.

Coop har levert forslag til reguleringsplan som stenger igjen innkjøringen til de nevnte bedriftene på nedsiden av Vesterålsgata. Kooperativet retter seg etter innsigelser fra vegvesenet, og løsningen som kommunen diskuterer for aktørene på nedsiden av veien, er å bygge en ny vei helt nede ved havet.

Les også: Stenges ute fra Vesterålsgata

Presedens

Ordføreren mener at resultatet av forhandlingene med partene på nedsiden av veien kan skape presedens for hvordan den videre utviklinga langs Vesterålsgata skal skje.

Det dreier seg altså ikke om de klassiske utbyggingsavtalene som utbyggere vanligvis inngår med kommunen. I slike avtaler betaler gjerne utbygger veiløsninger, gatelys og andre tiltak på offentlig eiendom. Ifølge gårdeierne på nedsiden av Vesterålsgata er det ingen slike avtaler med kommunen.

Les også: - Det er uvanlig at fylket finansierer kommunal vei

– Juridisk

Bjørkmo understreker at kommunen nå ser etter løsninger som partene kan enes om.

– Vi må komme til enighet. Jeg har ikke vært bombastisk på hvilken løsning som bør velges, fordi jeg ikke har svar på det i dag, men grunneierne på nedsiden av veien må betale noe, sier Bjørkmo.

– Kan kommunen stenge innkjøring fra Vesterålsgata, for så å kreve at de rammede bedriftene tar regningen for en ny vei – når det ikke finnes en avtale som sier at de skal betale noe for en slik vei?

– Nå er vi langt inn i de juridiske betraktningene. Det ønsker jeg ikke å si noe om nå, vi er ute etter å finne gode løsninger, sier Bjørkmo.

– Kan kommunen sende hele eller deler av regninga videre til næringsaktørene, slik du mener bør gjøres?

– Der må vi bli enige. Så langt har vi ikke kommet ennå. Saken må opp i formannskapet, fordi det er kostnader som vi ikke har dekning for i kommunens budsjett.

– Det har neppe bedriftene heller?

– Nei, men vi har en situasjon der nye bygninger og etableringer langs Vesterålsgata gir store utfordringer i årene som kommer, sier Bjørkmo.